Overslaan en naar de inhoud gaan

IAB helpt uitgevers en marketeers met richtlijnen voor influencermarketing

De branchevereniging voor digitale marketing analyseerde diverse succesvolle campagnes.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het Interactive Advertising Bureau (IAB) presenteert een uitgebreide gids voor uitgevers en marketeers die aan de slag willen met influencermarketing. In de gratis gids lezen marketeers hoe zij influencers-marketingprogramma's het best kunnen gebruiken.

related partner content for mobile comes here

Uitgevers en marketeers


De titel van de gids is 'Waarom uitgevers steeds vaker aan de slag gaan met influencermarketing - en wat dat betekent voor marketeers'. Het document is samengesteld door een werkgroep van het speciale IAB Social Media/Native/Content Committee. Ann Marinovich van Forbes schrijft namens de werkgroep: 'Deze eerste gids moet branchegenoten helpen begrijpen wat uitgevers precies doen met influencers en waarom.'

Waarom uitgevers steeds vaker aan de slag gaan met influencermarketing - en wat dat betekent voor marketeers'. Het document is samengesteld door een werkgroep van het speciale IAB Social Media/Native/Content Committee. Ann Marinovich van Forbes schrijft namens de werkgroep: 'Deze eerste gids moet branchegenoten helpen begrijpen wat uitgevers precies doen met influencers en waarom.'

'. Het document is samengesteld door een werkgroep van het speciale IAB Social Media/Native/Content Committee. Ann Marinovich van Forbes schrijft namens de werkgroep: 'Deze eerste gids moet branchegenoten helpen begrijpen wat uitgevers precies doen met influencers en waarom.'

Influencersmarketing brengt risico's met zich mee


Merkstrateeg Finola Austin van online lifestyleplatform Refinery29 werkte mee aan het rapport. Zij vertelt Adweek dat influencermarketing Refinery29 helpt om relevant te zijn voor de doelgroep, maar dat het wel belangrijk is om vooraf de risico's in kaart te brengen. Austin: 'Merken nemen altijd een risico wanneer ze zich aan influencers verbinden. Wat moet je doen als marketeer als een influencer uiteindelijk een nachtmerrie wordt voor het merk? Wat als zo'n beroemdheid om de verkeerde redenen in de krant komt? Je moet je merk daartegen beschermen door het juiste talent te selecteren, door goede voorbereiding en door samen te werken met specialisten op dit gebied.'

Adweek dat influencermarketing Refinery29 helpt om relevant te zijn voor de doelgroep, maar dat het wel belangrijk is om vooraf de risico's in kaart te brengen. Austin: 'Merken nemen altijd een risico wanneer ze zich aan influencers verbinden. Wat moet je doen als marketeer als een influencer uiteindelijk een nachtmerrie wordt voor het merk? Wat als zo'n beroemdheid om de verkeerde redenen in de krant komt? Je moet je merk daartegen beschermen door het juiste talent te selecteren, door goede voorbereiding en door samen te werken met specialisten op dit gebied.'

dat influencermarketing Refinery29 helpt om relevant te zijn voor de doelgroep, maar dat het wel belangrijk is om vooraf de risico's in kaart te brengen. Austin: 'Merken nemen altijd een risico wanneer ze zich aan influencers verbinden. Wat moet je doen als marketeer als een influencer uiteindelijk een nachtmerrie wordt voor het merk? Wat als zo'n beroemdheid om de verkeerde redenen in de krant komt? Je moet je merk daartegen beschermen door het juiste talent te selecteren, door goede voorbereiding en door samen te werken met specialisten op dit gebied.'

Refinery29 heeft ook een in-house 'digitaal talentcollectief' genaamd Here & Now. Dit speciale team doet onderzoek naar beroemdheden en influencers en hun aantrekkingskracht.

Stel de juiste vragen


De gids moet marketeers helpen zich te verdiepen en vooraf de juiste vragen te stellen als ze aan de slag gaan met influencermarketing. Een paar belangrijke vragen zijn: Hoe bepaalt de uitgever met welke influencers hij wil werken? Wat kost zo'n campagne? Welke programma's voor onderzoek en analyse gebruikt het merk?

De gids moet marketeers helpen zich te verdiepen en vooraf de juiste vragen te stellen als ze aan de slag gaan met influencermarketing. Een paar belangrijke vragen zijn: Hoe bepaalt de uitgever met welke influencers hij wil werken? Wat kost zo'n campagne? Welke programma's voor onderzoek en analyse gebruikt het merk?

Reclame moet herkenbaar zijn


Een ander belangrijk punt in het rapport is dat reclame als reclame herkenbaar moet zijn. Als een influencer betaald krijgt voor een uiting, moeten hij en zijn sponsor dat altijd duidelijk vermelden. De IAB verwijst naar de richtlijnen van de Federal Trade Commission (FTC). IAB vice-president Susan Borst: 'Het FTC vermeldt heel duidelijk wanneer een samenwerking commercieel is. Transparantie is buitengewoon belangrijk. Iedereen is erbij gebaat: de consument, de uitgever en de influencers zelf. In de gids vindt je richtlijnen om op de juiste manier duidelijk te maken dat het om betaalde uitingen gaat. Daarnaast laten we allerlei goede voorbeelden zien van influencermarketing.'

Een ander belangrijk punt in het rapport is dat reclame als reclame herkenbaar moet zijn. Als een influencer betaald krijgt voor een uiting, moeten hij en zijn sponsor dat altijd duidelijk vermelden. De IAB verwijst naar de richtlijnen van de Federal Trade Commission (FTC). IAB vice-president Susan Borst: 'Het FTC vermeldt heel duidelijk wanneer een samenwerking commercieel is. Transparantie is buitengewoon belangrijk. Iedereen is erbij gebaat: de consument, de uitgever en de influencers zelf. In de gids vindt je richtlijnen om op de juiste manier duidelijk te maken dat het om betaalde uitingen gaat. Daarnaast laten we allerlei goede voorbeelden zien van influencermarketing.'

Infographic


De IAB maakte ook een infographic met vijf manieren waarop merken influencers in hun voordeel kunnen gebruiken. Klik op de afbeelding om hem te vergroten.

De IAB maakte ook een infographic met vijf manieren waarop merken influencers in hun voordeel kunnen gebruiken. Klik op de afbeelding om hem te vergroten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in