Overslaan en naar de inhoud gaan

Foodfabrikanten openen innovatiecentra

Zowel Unilever als FrieslandCampina openden op woensdag 16 oktober grote innovatiecentra in Nederland. Unilever startte een Europese…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb was gevraagd voor de opening van de Unilever-vestiging aan de Rotterdamse Weena. Unilever ceo Paul Polman en Jan Zijderveld, president Europa Unilever, waren er bij.

related partner content for mobile comes here

De Europese Marketing & Innovation hub moet met name innovatietrajecten versnellen en opschalen. Kern van het businessmodel en driver achter alle innovaties van Unilever is het Sustainable Living Plan uit 2010. Unilever wil met dit plan de omzet verdubbelen, en de footprint halveren. Dat betekent een andere aanpak van innovaties: het bedrijf kijkt alleen nog naar producten die minstens 50 miljoen in verkopen zullen opleveren.

Jan Zijderveld zegt: ‘We leven in een markt waar consumenten steeds meer nadenken in hun keuzes. Daarom is het cruciaal om insights, oplossingen en capalbilities te maximaliseren om effectief te kunnen blijven concurreren. We zijn met een aantal flinke innovaties gekomen, maar we willen dat consumenten sneller bij deze producten kunnen.’

De nieuwe hub biedt ruimte aan 600 mensen uit 35 landen.

Maxima
Niemand minder dan koningin Maxima kwam langs voor de officiële opening van het FrieslandCampina Innovation Centre, gevestigd op de campus van Wageningen University.

De zuivelfabrikant hoopt dat de medewerkers van het centrum drie maatschappelijke vraagstukken gaan oplossen. Ten eerste het voeden van de groeiende wereldbevolking met voldoende nutriënten en betaalbare voeding, ten tweede om de toenemende vergrijzing onder boeren het hoofd te bieden en om hen een toekomstperspectief te bieden, en ten derde duurzame productieketens.

Cees ’t Hart, ceo FrieslandCampina: ‘We beschikken nu over een ‘state of the art’ innovatiecentrum dat een plek moet worden voor innovatieve en duurzame oplossingen voor de geschetste vraagstukken. We willen ervoor zorgen dat we gezonde nutriënten naar alle delen van de wereld kunnen brengen. We zijn ervan overtuigd dat we nog meer uit melk kunnen halen.’

In het kader van Wereldvoedseldag riep Kofi Annan, oud-secretaris-generaal van de Verenigde Naties, het bedrijf in een videoboodschap op haar grote netwerk, wereldwijde aanwezigheid en kennis in te zetten op het terrein van voedselzekerheid en duurzaamheid. ‘Innovatie kent per slot van rekening geen geografische grenzen. Het kan én moet worden ingezet voor wereldwijde doelen. U kunt een cruciale bijdrage leveren om wereldwijde honger te verlichten,’ aldus Kofi Annan.

Proeffabriek
Het Innovation Centre biedt ruimte aan 450 werkplekken, waarvan 350 voor onderzoek en ontwikkeling. Het gebouw meet in totaal 20.000 vierkante meter vloeroppervlak, beschikt over laboratoria, ruimtes voor smaaktesten, een proeffabriek, facilitaire ruimtes en kantoren. Daarnaast is er een Experience Centre met innovatiekeuken en proefbakkerij.

Singapore
Naast het nieuwe centrum in Wageningen heeft de zuivelfabrikant in september van dit jaar een Development Centre in Singapore geopend, dat zich richt op de ontwikkeling van zuiveldranken en kindervoeding, toegespitst op de Aziatische consument. Het centrum in Singapore werkt samen met het Innovation Centre in Wageningen.

FrieslandCampina kent ook een duurzame strategie: route2020. De inspanningen van de fabrikant concentreren zich op de groeicategorieën zuiveldranken, kindervoeding en merkkaas. De aandachtsgebieden daarbij zijn: groei & ontwikkeling (van kinderen), dagelijkse voeding, gezondheid & welzijn en functionaliteit (structuur).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in