Een op de tien aankopen online
Nederland loopt binnen Europa ver voor de troepen uit waar het gaat om onlineaankopen. Ongeveer 70 procent van de Nederlanders koopt wel eens online. Dat staat in het jaarverslag van Currence, de organisatie achter onder andere de merken Pin, iDeal en acceptgiro.
De cijfers van het onlinebetaalsysteem iDeal schieten dan ook omhoog. In 2010 werd er zo’n 69 miljoen keer mee betaald, een toename van ruim 50 procent. In totaal werd er voor bijna 5 miljard euro mee afgerekend, een stijging van ruim 1,5 miljard euro.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDirecteur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org herkent zich in de getallen. 'Alhoewel het nog meer is dan ik had gedacht.’ Hij denkt dat online over vijf jaar goed is voor 20 procent van de detailhandelsomzet. 'Consumenten bestellen steeds vaker, steeds meer en voor steeds meer geld via internet.’ Smartphones en tablets zullen dat effect alleen maar verder versterken, zo stelt hij.
Overigens wordt de acceptgiro ook steeds vaker ‘online afgerekend’. Het aantal acceptgiro’s dat is verstuurd, daalde met tien miljoen tot 152 miljoen. De omzet daarover nam wel toe, met 3 miljard tot 61,2 miljard euro. Van de acceptgiro’s wordt 70 procent overgetikt via internetbankieren en gaat daarna de prullenbak in.
Kopen en betalen via internet snoept ook marktaandeel weg bij het pinnen. Het afgelopen jaar pinden we met zijn allen 2,15 miljard keer, een stijging van bijna 11 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
Bron: ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid