Overslaan en naar de inhoud gaan

Een crisis kost bedrijf gemiddeld half miljoen euro

Een crisis kost een organisatie gemiddeld iets meer dan een half miljoen euro. Dat blijkt uit onderzoek van Burson-Marsteller.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Burson-Marsteller heeft onderzoek gepubliceerd dat aantoont dat de dreiging van een bedrijfscrisis de voornaamste zorg blijft voor zakelijke beslissers. De financiële gevolgen spelen hierbij een belangrijke rol: gemiddeld kost een bedrijfscrisis 549.000,00 euro.

related partner content for mobile comes here

Plannen

Ondanks dat drie op de vier zakelijke beslissers gelooft dat hun bedrijf baat zou hebben bij een crisisplan, heeft maar 51% van de bedrijven er een. Het onderzoek, uitgevoerd door Penn Schoen Berland (PSB), toont ook aan dat van de bedrijfsleiders met een plan, maar een op de drie er zeker van is dat het toereikend zal zijn tijdens een crisis.

De bevindingen zijn gepresenteerd tijdens de vijfde Burson-Marsteller Crisis Club voor crisiscommunicatie professionals, dit jaar georganiseerd in Milaan.

Onvoldoende prioriteit

Volgens bedrijfsleiders zijn de voornaamste barrières om een plan te maken: onvoldoende prioriteit (33%),  het zal zelden nodig zijn (31%), het is duur (25%), het kost te veel tijd om te plannen (18%) en 24% zegt dat hun bedrijf geen plan nodig heeft. 

Het onderzoek heeft als uitgangspunt studies die in 2009 en 2011 van Burson-Marsteller. Het percentage van bedrijven dat gelooft dat de opkomst van digitale communicatie hun kwetsbaarheid heeft verhoogd, is gedaald van 55% in 2011 naar 37% in 2013.

Digitaal normaal

Dit suggereert dat digitale communicatie nu het ‘nieuwe normaal’ is. Ondanks dat bedrijfsleiders de uitdagingen die zich hierdoor voordoen erkennen – een verhaal kan snel worden gedeeld en er is meer behoefte aan een snelle reactie – wordt het tegenwoordig gezien als een van de vele manieren van communiceren die in goede banen moet worden geleid.

Leiderschap

Voor het eerst onderzocht de studie de meningen van zakelijke beslissers over het belang van leiderschap tijdens een crisis. De meningen over de meest effectieve leiderschapstijl tijdens een crisis is gelijk verdeeld tussen ‘bevel en controle’ en ‘samenwerking’. Toen gevraagd werd welke specifieke kwaliteiten een leider nodig heeft om het beste uit een crisismanagementteam te halen, waren de respondenten voorstander van de bevel-en-controle-stijl. Leiders moeten goede beslissers zijn, een heldere visie hebben en verantwoordelijk zijn volgens de respondenten. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in