‘Boekenweek moet zich meer op jongeren richten’


Van 12 tot en met 22 maart kun je geen boekhandel binnenlopen zonder je bewust te worden van de feestweek voor het boekenvak: de Boekenweek. Een sterk merk is de Boekenweek zeker, vindt Karel Jan Alsem op Kennisdebat, maar willen ze hun sterke positie in de toekomst houden, dan zullen ze meer hun best moeten doen om jongeren te bereiken.
‘De Stichting CPNB (de organisator van de Boekenweek) zou er verstandig aan doen om meer evenementen te organiseren die jongere mensen aanspreken. Doe je dat niet, dan wordt het risico op “bejaardheid” van het merk Boekenweek steeds groter’, aldus Karel Jan Alsem, universitair docent marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen.
De Boekenweek heeft een redelijke bekendheid bij hoger opgeleiden en alleenstaanden, maar leeft nauwelijks onder jongeren tot een jaar of dertig bleek twee jaar geleden uit onderzoek. Alsem: ‘Eigenlijk zie je bij de Boekenweek hetzelfde verschijnsel als bij het museumweekend. Bij de mensen die toch al naar het museum gaan, is dat weekend heel populair. Maar je wint er weinig nieuwe zieltjes mee.’
Jonge mensen hebben volstrekt ander informatieconsumptiegedrag dan de generatie voor hen. Alles wordt steeds dynamischer en sneller en de gebruikte media zijn heel anders. In hun normen en waarden blijken ze niet veel veranderd, maar in de uiting hiervan wel.
Als merk wordt het überhaupt steeds moeilijk om je naam te behouden, merkt Alsem. Er zijn ook steeds meer weken die worden uitgeroepen tot ‘de week van ...’. Ook voor de Boekenweek wordt de concurrentie dus steeds groter.
Op de foto: Boekenbal, Boekenweek 2007.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid