Bedrijven negatief in media


Meer dan een kwart van de negatieve berichten gaat over fraude. Vooral de
beursfraude en de bouwfraude kregen veel belangstelling. Andere veel
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSbelichte incidenten betroffen het negeren van veiligheidsvoorschriften, het
maken van prijsafspraken en het handelen met voorkennis. Schending van
mensenrechten, seksuele intimidatie, belangenverstrengeling en
milieuvervuiling komt in circa vijf procent van de krantenberichten over
incidenten aan de orde. Eén op de zeven berichten bevat positief nieuws.
Vooral Shell kreeg veel positieve aandacht op het gebied van maatschappelijk
ondernemen. Opvallende uitkomst van het onderzoek is, dat na de aanslagen
van 11 september de negatieve aandacht voor bedrijven meer dan een maand
lang is gehalveerd. Maar in de laatste twee maanden van het vorig jaar zijn
juist de meeste berichten verschenen over bedrijven die tegen de lamp zijn
gelopen. ‘De aanslagen hebben weliswaar de media-aandacht voor de
integriteit van ondernemingen tijdelijk verdrongen, maar uiteindelijk krijgt
integriteit meer aandacht. We zijn ons immers na de aanslagen meer bewust
geworden van veiligheid, gezondheid en integriteit. Organisaties die
maatschappelijke normen aan hun laars lappen kunnen rekenen op meer
negatieve aandacht dan voorheen,’ aldus de onderzoekers. (Bron: Ethicon, Erasmus Universiteit)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid