Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijven negatief in media

Uit onderzoek van Ethicon, het wetenschappelijk ethiekcentrum van de Rotterdam School of Management/Faculteit Bedrijfskunde…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Meer dan een kwart van de negatieve berichten gaat over fraude. Vooral de

related partner content for mobile comes here

beursfraude en de bouwfraude kregen veel belangstelling. Andere veel

belichte incidenten betroffen het negeren van veiligheidsvoorschriften, het

maken van prijsafspraken en het handelen met voorkennis. Schending van

mensenrechten, seksuele intimidatie, belangenverstrengeling en

milieuvervuiling komt in circa vijf procent van de krantenberichten over

incidenten aan de orde. Eén op de zeven berichten bevat positief nieuws.

Vooral Shell kreeg veel positieve aandacht op het gebied van maatschappelijk

ondernemen. Opvallende uitkomst van het onderzoek is, dat na de aanslagen

van 11 september de negatieve aandacht voor bedrijven meer dan een maand

lang is gehalveerd. Maar in de laatste twee maanden van het vorig jaar zijn

juist de meeste berichten verschenen over bedrijven die tegen de lamp zijn

gelopen. ‘De aanslagen hebben weliswaar de media-aandacht voor de

integriteit van ondernemingen tijdelijk verdrongen, maar uiteindelijk krijgt

integriteit meer aandacht. We zijn ons immers na de aanslagen meer bewust

geworden van veiligheid, gezondheid en integriteit. Organisaties die

maatschappelijke normen aan hun laars lappen kunnen rekenen op meer

negatieve aandacht dan voorheen,’ aldus de onderzoekers. (Bron: Ethicon, Erasmus Universiteit)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in