Overslaan en naar de inhoud gaan

Welke creatieve types ontbreken nog in jouw mar/com/design team?

Met deze persoonlijkheidsmatches bereik je de creatieve top
Partner
Versdenkers

-

Welk creatief type ben jij?
© Lisa van Noorden / Versdenkers
Welk creatief type ben jij?
© Lisa van Noorden / Versdenkers

Andy Warhol en Basquiat, Gilbert en George, Kessels en Kramer; allemaal eigenzinnige persoonlijkheden die samen tot pure magie kwamen. Waarom vulden ze elkaar zo goed aan?

Jouw persoonlijkheidskenmerken, communicatiestijl en werkwijze bepalen wat voor soort creatief je bent. Hoe ga je om met creatieve vraagstukken, hoe communiceer je optimaal en wat zijn jouw valkuilen? Als jij een creatief leider bent, zijn dit allemaal belangrijke inzichten waarmee je jouw teamleden optimaal aan kunt sturen. Tegelijkertijd onthullen deze persoonlijkheidsstijlen welke creatieve typen in een samenwerking tot de beste resultaten komen.

Wil je weten welke combinaties van creatieve persoonlijkheden jouw team laten excelleren? Lees verder en ontdek hoe je pure magie maakt.

Een creatieve dimensie

Creatieven zijn er in alle soorten en maten. Zo heb je creatieve types die erg analytisch en onderzoekend zijn. Vaak zie je deze vorm van creativiteit bij product designers en interaction designers. Anderen creëren vooral vanuit een gevoel en intuïtie, zoals beeldend kunstenaars. Waarom de ene persoon creatiever is dan de ander is een vraag waar psychologen en sociologen nog steeds een antwoord op zoeken. Wat wel vaststaat is dat creativiteit een complexe combinatie van persoonlijkheids- en omgevingskenmerken is.

Creatieve persoonlijkheden volgens Versdenkers

Leiding geven aan een creatief team met zulke kleurrijke persoonlijkheden vraagt om behoorlijk wat menselijk inzicht. Om te ontdekken welke creatieve types elkaar in een team het beste aanvullen, ontwikkelde Versdenkers een typering door verbanden te leggen tussen profielen van het DISC-model (rood/geel/groen/blauw) en creatieve typeringen van Adobe.

Dit resulteerde in tien creatieve persoonlijkheden, ieder beschreven aan de hand van hun belangrijkste profielkenmerken, sterke punten, valkuilen en hun ideale creatieve match. In onderstaande afbeelding zie je de rode en blauwe persoonlijkheden gekoppeld aan hun DISC-profielen. Gedetailleerde beschrijvingen van alle tien creatieve profielen download je op onze site.

creative-types volgens versdenkers
creative-types volgens versdenkers versdenkers-creative-types

Gebruik de creatieve persoonlijkheden om je optimale team samen te stellen

Inzicht in de creatieve persoonlijkheden van je teamleden en hoe de verschillende types zich tot elkaar verhouden, helpt bij het samenstellen van optimaal werkende creatieve teams. Zet je de Dromer en de Kunstenaar bij elkaar, dan zullen daar zeker bijzondere ideeën uitkomen, maar aan de uitvoering zou het weleens kunnen schorten. Voeg je een Producent aan het team toe, dan kunnen dromen werkelijkheid worden. Bij Versdenkers gebruiken we het DISC model en de creatieve persoonlijkheden ook in onze opleiding Leading Creatives. Hiermee geven we (toekomstige) leidende creatieven handvatten voor het samenstellen en aansturen van creatieve teams waar zij de leiding over hebben.

Boek een vrijblijvende team ontwikkelsessie

Wil je als manager meer weten over hoe je de Creatieve types van Versdenkers kunt inzetten om je team te ontwikkelen? Boek een vrijblijvende sessie met Versdenkers, en maak een ontwikkelplan voor het optimaliseren van jouw creatieve team.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in