Overslaan en naar de inhoud gaan

Menno Koningsberger: '538Groep wil met Sky Radio Group forse digitaliseringsslag maken'

[INTERVIEW] Menno Koningsberger over de achtergrond van het samengaan van Radio 538, SLAM!, Sky Radio en Veronica.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Hij is sinds vorig jaar juni de algemeen directeur bij 538Groep, waaronder de radiozenders Radio 538 en SLAM! vallen. Menno Koningsberger stapte over van Qmusic naar 538Groep nadat Jacqueline Smit er vertrok.

Het was een opvallende move. In 2014 zei hij als Qmusic-baas nog in een interview: ‘Ook zonder grote dj’s kun je met de top meedoen’, daarmee doelend op de puur ‘eigen kweek’ van Qmusic versus bekende namen als Edwin Evers. ‘Ik wist dat je deze vraag ging stellen. Bij Qmusic was dat de strategie die op dat moment haalbaar was. En het heeft gewerkt. Dat wil overigens niet zeggen dat Radio 538 en SLAM! niet aan eigen talentontwikkeling doen. SLAM! draait zelfs volledig op eigen talent. Radio 538 heeft een historie van bekende dj’s, dat hoort ook een beetje bij het statuur van de marktleider. Bij ons is het de combinatie van talent werven en bekendere namen. De stap van Coen & Sander was absoluut spraakmakender dan mijn overstap. En het bleek dé perfecte stap. Radio 538 had behoefte aan connectie in de doelgroep jong volwassenen (15-34). Dat is perfect uitgekomen.’

Van Evers tot Dance Department
Puur op luisteraandeel is Radio 538 by far marktleider met een marktaandeel in januari-februari (20-49) van 18 procent. Voor de middagshow (16.00-19.00) was het zelfs het hoogste aandeel  in de laatste tien jaar, terwijl de concurrentie juist groter geworden is. ‘Radio 538 is een veelzijdig  merk  geworden de afgelopen jaren, voor flink uiteenlopende doelgroepen met ’s morgens Edwin Evers tot aan zaterdagavond Dance Department. Marketeers zouden zeggen: dat kán niet. En toch kan het. De kunst is wel om daar een heel duidelijke merkwaarde omheen te creëren, wij hebben als rode draad in ons merk ‘The Beat Of The Moment’, wij zitten altijd in het nu, 538 brengt datgene wat je op dat moment wilt horen. Daarbinnen zullen ook wij keuzes moeten maken. We vuren veel content en acties op mensen af, met het risico dat niet alles blijft hangen. Dus daar moet je in doseren. Mijn filosofie is: wij gaan minder dingen doen, we gaan ze beter doen en vooral grootser doen. Fewer, better, bigger. Strategie is voor 538 wat mij betreft meer bepalen wat je niet gaat doen dan wat je wel gaat doen.’

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in