Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren: Virals zijn ok, commercials niet

De meeste jongeren bekijken viral-commercials en beoordelen ze positiever dan tv-commercials. Dit blijkt uit onderzoek van de Nijmeegse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit het jongerenpanel 'YoungVotes' van de Vos & Jansen Marktonderzoek deden 412 jongeren van 16 tot en met 24 jaar aan het onderzoek mee.

related partner content for mobile comes here

Wat blijkt: dat ruim 25 procent van de jongeren in de afgelopen twee maanden 1 tot 5 viral commercials gezien heeft. Ongeveer een derde (37 procent) van de jongeren ontvangt wel eens viral commercials via e-mail. Een kwart daarvan negeert ze. En bijna een kwart zegt viral commercials naar anderen door te sturen. Belangrijkste reden: vermaak.

Over het algemeen vinden de meeste jongeren dan ook dat viral-commercials vooral bedoeld zijn om de ontvanger te vermaken, terwijl tv-commercials volgens de meeste jongeren de ontvanger vooral willen overhalen tot een aankoop. Daarmee lijken virals minder weerstand op te roepen bij jongeren dan tv-commercials. Dat blijkt ook uit de waarderingscijfers: jongeren waarderen viral-commercials meer dan tv-commercials.

Virals roepen een neutrale houding op, terwijl die bij tv-commercials voornamelijk negatief is. Vermaak is ook de belangrijkste reden waarom jongeren virals minder vermijden dan tv-commercials. De helft van de consumenten herinnert zich ongeholpen een kwart of meer van de geadverteerde producten en merken uit de vier getoonde viral-commercials.

Vergeleken met recent Amerikaans onderzoek naar herinnering van tv-commercials, waarbij slechts 15 procent tot 35 procent van de consumenten zich minstens een kwart kon herinneren, is dat erg goed. Een meerderheid van bijna 75 procent van de consumenten herkent de helft of meer van de geadverteerde producten en merken. Ook dat percentage is hoog.

Bron: 6minutes

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in