Jongeren: Virals zijn ok, commercials niet


Uit het jongerenpanel 'YoungVotes' van de Vos & Jansen Marktonderzoek deden 412 jongeren van 16 tot en met 24 jaar aan het onderzoek mee.
Wat blijkt: dat ruim 25 procent van de jongeren in de afgelopen twee maanden 1 tot 5 viral commercials gezien heeft. Ongeveer een derde (37 procent) van de jongeren ontvangt wel eens viral commercials via e-mail. Een kwart daarvan negeert ze. En bijna een kwart zegt viral commercials naar anderen door te sturen. Belangrijkste reden: vermaak.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOver het algemeen vinden de meeste jongeren dan ook dat viral-commercials vooral bedoeld zijn om de ontvanger te vermaken, terwijl tv-commercials volgens de meeste jongeren de ontvanger vooral willen overhalen tot een aankoop. Daarmee lijken virals minder weerstand op te roepen bij jongeren dan tv-commercials. Dat blijkt ook uit de waarderingscijfers: jongeren waarderen viral-commercials meer dan tv-commercials.
Virals roepen een neutrale houding op, terwijl die bij tv-commercials voornamelijk negatief is. Vermaak is ook de belangrijkste reden waarom jongeren virals minder vermijden dan tv-commercials. De helft van de consumenten herinnert zich ongeholpen een kwart of meer van de geadverteerde producten en merken uit de vier getoonde viral-commercials.
Vergeleken met recent Amerikaans onderzoek naar herinnering van tv-commercials, waarbij slechts 15 procent tot 35 procent van de consumenten zich minstens een kwart kon herinneren, is dat erg goed. Een meerderheid van bijna 75 procent van de consumenten herkent de helft of meer van de geadverteerde producten en merken. Ook dat percentage is hoog.
Bron: 6minutes
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid