Overslaan en naar de inhoud gaan

Greenpeace vermeldt gifstoffen cosmetica

Greenpeace is maandag een actie begonnen tegen cosmeticaconcerns. De milieuorganisatie heeft voor het milieu en voor de mens schadelijke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor de actie geeft Greenpeace een infogids uit met als titel ‘Mooi’, die in een oplage van 900.000 stuks onder consumenten wordt verspreid. De informatie is daarnaast online beschikbaar. Met de actie wil Greenpeace de fabrikanten en de Europese politiek, die half november stemt over het stoffenbeleid (REACH), onder druk zetten. De organisatie vindt het voorstel te slap en pleit voor strengere regels voor chemicaliën.

related partner content for mobile comes here

Greenpeace baseert zich voor de informatie over schadelijke stoffen op de gegevens die concerns als Proctor & Gamble, L'Oreal en Sarah Lee zelf hebben aangeleverd. Aan de hand van deze informatie zijn de merken ingedeeld met de kleuren rood, oranje en groen. Rode producten bevatten schadelijke stoffen, de producent is niet van plan ze te verwijderen of heeft geweigerd informatie te geven. Oranje producten bevatten nu nog schadelijke stoffen, maar het bedrijf is bezig het productieproces aan te passen zodat het zonder deze stoffen kan. Groene producten bevatten helemaal geen giftige chemische stoffen.De informatie uit ‘Mooi’ is digitaal beschikbaar op de website . Daar kan ook de ‘cosmeticatest’ worden gedaan, waarbij consumenten kunnen zien of de cosmeticaproducten die zij gebruiken schadelijke stoffen bevatten. Is dit het geval dan sturen zij met enkele muisklikken een e-mail naar de betreffende producent met het verzoek om te stoppen met het gebruik van schadelijke stoffen.

Greenpeace verwacht geen juridische problemen, omdat de industrie ruim de gelegenheid had te reageren. De brancheorganisatie de Nederlandse Cosmetica Vereniging werpt in een persbericht tegen dat de producten in het schap volgens hen aan alle Europesee veiligheidseisen voldoen en onbezorgd dagelijks door de consument kunnen gebruikt. "De cosmetica industrie is teleurgesteld dat Greenpeace wederom media-aandacht probeert te krijgen voor hun standpunt over de nieuwe Europese stoffenwetgeving via negatieve berichtgeving over cosmetica," aldus de vereniging.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in