Overslaan en naar de inhoud gaan

Authentieke leiders, cultiveer je imperfecties

It's weird not to be weird. (John Lennon)
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Authenticiteit is hip. Menig consultant en coach gebruikt dit lastige begrip. Wat is authentiek gedrag? Hebben mensen wel de juiste betekenis te pakken?
Een voorbeeld. Glenn, een typische Amerikaan, zonnebankbruin en een tandpastaglimlach: dat vinden de medewerkers een fake leider. Maurits daarentegen, tja die hakkelt meer, is onhandig bij de vrouwen. Maar is meer zichzelf. Zijn saaie Dockers-broek is te hoog opgetrokken. Hij is authentiek en hij heeft nog verstand van wat we doen ook.
Maurits komt dus echt over. Maar helemaal echt, daar zit niemand op te wachten. Tenminste, als het vak van de medewerkers eronder lijdt. Het moet echt lijken en de leider moet slim genoeg zijn om ons te helpen met ons vak. 
Waarom moeten leiders authentiek gedrag vertonen?

related partner content for mobile comes here

Iedere gek heeft zijn gebrek

Iedereen heeft gebreken, dus ook onze leiders. Mensen met gebreken roepen sympathie op. We hebben een hekel aan menselijke perfectie. Authentieke leiders ontlokken ook echt gedrag bij anderen; autoritaire organisaties lokken volgzaam en normaal gedrag uit. Deze leiders gaan voor compliance (totale trouw), ze willen elke vorm van gedrag sturen, voorspellen en controleren. Een recente studie van Ronald Ingleheart laat zien dat keuzevrijheid en autonomie geluk in het werk opleveren. Dat is nu precies wat het inhoudt als je durft je weirdness te laten zien. Toon je tekortkomingen en afhankelijkheden; 

Paradoxaal genoeg willen we ook bij de normalen horen, de massa trekt ons weer terug, we zijn kuddedieren als het erop aan komt. Zeker als we  onder druk staan.

Hoe kun je authentiek zijn?

Seth Godin heeft een mooi boek geschreven, We are all weird, the myth of mass and the end of compliance, waarin hij de &;one size fits all&;-cultuur hekelt van organisaties en managers.
Mijn boodschap is daarom helder. Bots eens tegen de groene VW Polo van de secretaresse in de parkeergarage en wijt het aan je onhandigheid. Draag gele sokken. Laat je ik-wil-op-Wilfred-Genee-lijken-met-mijn-gitzwarte-haardos zien. 
Het is namelijk vreemd om niet vreemd te zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in