Overslaan en naar de inhoud gaan

Sire gaat dit jaar duurzaam met campagne ‘Waardeer het, Repareer Het’

Campagne wil mensen aanzetten hun kapotte spullen te repareren en niet weg te gooien. Dept, Pink Rabbit en NewsLab verantwoordelijk.

Na het alom aanwezige #doeslief van vorig jaar heeft Sire zijn pijlen dit jaar gericht op duurzaamheid. Met de campagne ‘Waardeer het, Repareer Het’ wil het Nederlanders aanzetten om kapotte spullen een tweede leven te geven door ze te repareren.

related partner content for mobile comes here

De campagne wordt traditiegetrouw gratis uitgevoerd door bureaus en professionals uit de marcom-sector. Het idee voor het onderwerp is afkomstig van Pepijn Rooijens (bestuurslid Sire, Havas Lemz), de campagne zelf is ontwikkeld en uitgevoerd door Dept. Het is voor de eerste keer dat Sire de overall-campagne in handen heeft gegeven van een bureau met en ‘digitale’ achtergrond.

Waardeer het, repareer het

Repareerplatform

‘Waardeer het, repareer het’ is breed zichtbaar: van TV, radio, en online tot printmedia, bioscoop, outdoor en sociale media. Daarnaast is er online platform Waardeer het, repareer het dat consumenten helpt om zelf aan de slag te gaan. De website assisteert beginnende reparateurs in tekst en geluid om in een paar stappen kapotte spullen te repareren. Ook wordt voice-assistent ingezet voor onder andere Google Home en Google Assistent, om repareren makkelijker en laagdrempeliger te maken.

Sire heeft voor de campagne onderzoek laten houden naar de redenen voor mensen om hun spullen niet te repareren. Bijna 60 procent van de Nederlanders vindt het zonde spullen weg te gooien, maar er blijken barrières te zijn.

Voor het merendeel (61 procent) van de Nederlanders is dat financiele afweging. Zo besluit ruim de helft van de Nederlanders pas te repareren bij een vervangingswaarde vanaf 100 euro. Ook hangt het af van het type product. Kleding, speelgoed, strijkijzers, koffers en koffiezetapparaten het vaakst direct weggegooid als het ‘kapot’ is. Nederlanders zijn zuiniger op hun fiets, laptop, naaimachine en telefoon.

(tekst loopt door onder video)

Voldoening

‘Als iets kapot is, is het nog niet waardeloos’ zegt Sire-directeur Lucy van der Helm. ‘Het lijkt erop dat we zijn vergeten wat de waarde van spullen is. Waar we ooit gewend waren dingen zelf te repareren, kiezen we nu vaker voor gemak en vervangen we spullen’.

Ruth Mugge, hoogleraar Ontwerpen voor Duurzaam Consumentengedrag aan de TU Delft is verbonden aan de campagne, die erop is gericht een aantal van deze barrières weg te nemen. ‘Zelf repareren geeft veel voldoening’, zegt ze. ‘Mensen zijn gewoon trots als ze iets zelf hebben gerepareerd. Dat zien we ook terug in onderzoek. Daarnaast beseffen mensen zich dat het óók goed is voor je portemonnee én dat het positief uitpakt voor het milieu.’

Bovendien blijkt dat als iemand iets succesvol heeft gerepareerd, de kans groter dat die de volgende keer weer een schroevendraaier of lijmpistool pakt, aldus Mugge. ‘Dat wil deze campagne stimuleren.’

De campagne richt zich op mensen zelf en niet op fabrikanten die het vaak lastig of onmogelijk maken om hun spullen door particulieren te laten repareren.

Credits ‘con amore’

Zoals altijd heeft een groot aantal partijen ‘om niet’ aan de SIRE campagne meegewerkt.

Idee en uitvoering overall campagne: Dept

Website en social:  Dept

TVC’s/video’s: Pink Rabbit

Regie: Basha de Bruin.

PR: NewsLab

Mediastrategie: Publicis Groupe-Starcom

Online, grading en sound: The Ambassadors

Muziek: Rimer London

Voice-over: Pieter Hulst,

Display advertising: Pünktlich

Adserving: Pexi,

Onderzoek: Flycatcher en PanelWizard Direct

Monitoring: Monalyse

Infographic: Studio & Sabien

Retouche & Lithografie: Straight

Medewerking overige partijen

Er is op inhoud samengewerkt met meerdere partijen. Prof. Dr. Ir. Ruth Mugge, hoogleraar Ontwerpen voor Duurzaam Consumentengedrag aan de TU Delft is als wetenschapper verbonden aan de campagne. Er is intensief samengewerkt met Repair Café, Milieu Centraal en Joanna van der Zanden (initiatiefnemer Repair Manifesto). Verder zijn geraadpleegd c.q. is samengewerkt met Ministerie van Infrastructuur & Milieu, Natuur & Milieu en Meerlanden (afvalinzamelaar en verwerker). Gedragswetenschapper Mats Postema van Pennock & Postema heeft SIRE bijgestaan bij de insights m.b.t. drijfveren en gedrag.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
M.J. Zuidijk

Mooi initiatief!
Link repareerhet.nl doet het nog niet?

Dave Winters

Ze kunnen beter ZiRe heten met een Z. Als afkorting van Zinloze Reclame.

Paul Slinger

Leuk bedacht maar tegenwoordig zijn zowat alles wat je koopt niet meer te repareren
en waarom niet, nou hier zijn een paar redenen.
een beetje technische kennis is ervoor nodig ( dat is te leren voor sommige gebruikers van de spullen)
stel een stofzuiger,koffiezet apparaat,magnetron,wasmachine enz enz werkt niet meer.
ja dan moet je uitvinden wat er dan stuk is,daar moet je het apparaat voor kennen, doormeten, uit elkaar halen,spullen kopen of bestellen.
voor electrisch weten wat er aan de hand is heb je een multimeter nodig en vereweg de meeste nederlanders weten niet eens wat dat is en hoe het werk, div ander speciaal gereedschap heb je nodig(is allemaal te koop).
het demonteren is vaak niet meer mogelijk, het is dicht geseald of dicht geklikt en dat breekt bijna altijd af bij het openen dus niet meer te monteren.
de onderdelen zijn bijna altijd niet los te koop en er bestaan bijna geen winkels(online) die voldoende kunnen leveren als het uberhaubt te leveren is,
de fabrieken maken zoveel verschillende modellen van een soort machine en de vernieuwing bij de fabriek gaat zo snel dat bev een stofzuiger die 100-300 euro kost over 2 jaar weer veroudert is omdat de fabriek de consument aan de gang moet houden met consumeren want anders stagneert de productie.
De kern ligt bij het hele verhaal , is de fabrieken die moeten en willen doordraaien, nog meer verkopen en weer nieuwe modellen.
Of je het nou hebt over koffiezet apararraten,stofzuigers,wasmachines,ijskasten,smartphone,Tv,laptops noem maar op.
95% is niet te repareren, geen onderdelen,niet uit elkaar te halen,te duur nieuw is goedkoper, steeds weer speciaal gereedschap kopen, enig technisch kennis en kunde.
DUS EEN IEDER DIE DIT BEDENKT STAAT VERAF VAN DE WERKELIJKHEID.
EN BESEFT NIET DAT HET PROBLEEM NIET BIJ DE CONSUMENT LIGT MAAR BIJ DE GROTE FABRIEKEN, DE ECONOMEN,DE MULTINATIONALS.
Ik kom regelmatig in landen waar het stukke en stukke minder aanbod is en daar wordt wel veel
meer gerepareerd ,hergebruikt,niet weg gegooid.
dood eenvoudig men heeft geen geld om maar steeds te kopen,er is minder aanbod van spullen,de spullen zijn in verhouding tot inkomen veel en veel duurder .

Jankaspijkerman

Helemaal mee eens. Het probleem ligt bij de producenten.!

Atie Vletter

Beste lezer,
Sinds hele lange tijd is het niet meer mogelijk allerlei aparaten naar reperatiewinkels te brengen.
Voorbij... de consument ontvangt nu de sire boodschap . Zeer terecht . Vervolgens verwacht ik direct heel veel adressen waar ik al mijn apparaten naartoe kan brengen. Eens was er een prachtige winkel in de nieuwstad in Arnhem waar ik heel veel apparaten naartoe bracht en daarna was er geen winkel meer te bekennen waar ik iets kon laten maken.
Het gevolg is de hopeloze verspilling.
Graag uw reactie.
Met hartelijke groet,
Atie Vletter
Met

rose de jong

wellicht ook een idee voor de smartphone- en computerbranches. Door het niet meer kunnen updaten van software worden deze apparaten waardeloos.

H aalders

‘Waardeer het, Repareer Het’ helpt niet zo lang er reclame is op tv, radio enz.
Op tv enz. wordt agressief en langdurig de producten er in gepompt.
Het is dus gewoon dweilen met de kraan open.

Els Stultjens

Heel goed om mensen aan te spreken op verspilling . Maar .... veel artikelen worden zo gemaakt dat ze vlug kapot gaan en niet gemaakt kunnen worden . Worden de gene die dat maken er ook op aangesproken ?

Arjan Kuit

Goedemiddag,
als reparateur van elektronica vroeg ik me af hoe ik vermeld kan worden in de SIRE doorkieswijzer voor reparaties van audio, video en andere elektronica.
Bij voorbaat dank
groet,
Arjan Kuit
ARJANKU.IT

Gewoon Ad

Consuminderen is het juiste antwoord op de milieuproblematiek waar we mee te maken hebben. Repareer het past daar erg goed in maar vereist naast de vaardigheden en gereedschappen bij een reparateur ook/vooral de beschikbaarheid van vervangende onderdelen. Daar zit juist de pijn. Als bewusteconsument/reparateur met behoorlijke technische vaardigheid en gereedschap loop ik heel vaak stuk op het ontbreken van onderdelen. Productleveranciers, in het geval ze nog bestaan, leveren geen onderdelen. Kringlooporganisaties doen niet aan de onderdelen (het brengt waarschijnlijk te weinig op). Daar ligt een gat in de markt voor niet winstbeogende instellingen, immers veel spullen worden niet gedemonteerd en in onderdelen aangeboden terwijl daar naar mijn mening best vraag naar zou zijn. (Lijkt me educatief ook een mooi project)

Rene Wijnker

De redactie is moeilijk te bereiken, ik probeer het even op deze manier.
Ik denk dat ik een geweldig idee heb voor een antirook reclame.
Graag zou ik daar met uw redactie over willen spreken.
Gr Rene

Fred Cartens

hallo,
zijn er van deze campagne ook foldertjes.
Als reparatie groep repair café wwommels hebben wij binnenkort in samenwerking met de bibliotheek een repair café extra om ons zelf nog meer bekend te maken wat foldertjes ou handig zijn lijkt ons.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in