Overslaan en naar de inhoud gaan

Agency Life: Een prijsstrategie is meer dan je kostprijs

Prijsbepaling: het is een complex spel van vraag, aanbod en nog veel meer andere factoren. Met welke criteria hou je rekening?
Partner
Teamleader

Eersteklas software voor eersteklas agencies. Toptalent verdient eersteklas software om elke dag mee te werken. Teamleader Orbit is marktleider in dé all-in-one agency software voor jouw marketingbureau, digitale agentschap of IT-bedrijf. Met Teamleader heb je een perfect overzicht van je verkoopkansen, projecten en betalingen; en misschien nog crucialer: een haarscherp beeld van hoe je projecten en bedrijf presteren

Agency Life by Teamleader thumbnail
Agency Life by Teamleader - Bart De Waele, CEO Duke & Grace
Agency Life by Teamleader thumbnail
Agency Life by Teamleader - Bart De Waele, CEO Duke & Grace

Met welke criteria hou je rekening in je prijsstrategie? Laat je je verleiden tot kortingen? En wat als je krap zit in capaciteit, rijzen je prijzen dan de pan uit? Een duik in het universum van prijsstrategieën.

Agency what?

In Agency Life gaat Teamleader op zoek naar wat nodig is om een topagency, creatief bureau of digitale studio te runnen. We brengen inspirerende stemmen uit de Belgische en Nederlandse agencywereld samen en vragen hen honderduit naar onderwerpen als billability, pricing, projectmanagement en meer.

In dit seizoen ‘Money matters’ zoomen we in op financieel en commercieel management, aka: prijzen, kortingen, cashflow, facturatie en sales. Panelleden Erwin Hendriks (Springbok), David van As (RIFF), Ilse De Smedt (com&co) en Bart De Waele (Duke & Grace) delen openhartig hun visie en aanpak.

In deze blogpost en video duiken we dieper in op de prijsstrategie van onze bureaus. Wil je niets missen van deze reeks? Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse Agency Life-nieuwsbrief. We sturen je alleen Agency Life-content, beloofd.

Meer dan de som van je kosten

Een prijs berekenen is eenvoudig, dacht je? Gewoon even de kosten optellen en je bent er? Het is toch iets complexer dan dat, zo blijkt.

“Een mooi voorschot, lage risico’s, goede opzegtermijnen, een snelle betaling: dat zijn allemaal zaken die meespelen. Ook exclusiviteit en een langetermijnsamenwerking zijn geld waard”, vindt Bart De Waele, CEO van full service agency Duke & Grace.

Over korting en cocaïne

En om zo’n waardevol partnership binnen te halen, doet digital agency Springbok wel eens een financiële geste, geeft Erwin Hendriks, Managing Partner, toe: “Voor sommige klanten wil je gewoon heel graag werken. Het is slim om dan je prijzen scherp te bepalen.”

“Natuurlijk doen wij dat ook wel eens” gaat David van As, Managing Director van full service agency RIFF verder. “Maar wij zijn toch heel voorzichtig met korting. Want korting is als cocaïne: als de klant die eenmaal heeft geproefd, kan ie niet meer zonder.”

“Korting is als cocaïne: eenmaal de klant die heeft geproefd, kan hij niet meer zonder.”

David van As, Managing Director RIFF

Capaciteit: een eeuwige strijd

Wat als de agenda’s van je team niet helemaal vol staan en een klant aanklopt met een potentieel nieuw project? Durven onze panelleden de prijs dan te drukken?

“Overcapaciteit? Daar droom ik al 25 jaar van”, zegt Ilse De Smedt, chief van content agency com&co. “Onze planning is altijd strak. Korting om een project binnen te halen, doen we dus zelden. Maar als wij een klant last minute kunnen helpen, dan mag dat iets extra kosten. Klanten zien daar meestal ook geen bezwaar in.”

“Als wij een klant last minute kunnen helpen, dan mag dat iets extra kosten. Klanten zien daar meestal ook geen graten in.”

Ilse De Smedt, chief com&co

Zet je waarde in de spotlights

Of je nu een urgentie- of exclusiviteitstarief wil aanrekenen, een korting in de spotlights wil zetten of een prijsverhoging wil doorvoeren: voer altijd een transparant, volwassen gesprek met je klant. Dat is eigenlijk de rode draad in het gesprek met Ilse, Bart, David en Erwin.

Luister goed naar de vraag van je klant en toon dat je een team hebt dat kan helpen. Dat geeft vertrouwen. En geef iedereen het gevoel dat ze een beetje speciaal zijn”, besluit Erwin van Springbok.

Bekijk de volledige aflevering hier.

Verhoog je prijzen, wees voorzichtig met kortingen en toon altijd je meerwaarde aan. Dat heb je al geleerd in deze reeks rond ‘the art of pricing’. Zin in meer? Wat zijn bijvoorbeeld de favoriete verdienmodellen van Bart, Ilse, Erwin en David? Dat zie en lees je in het e-book waar we het onderwerp tackelen dat nog vaak in de taboesfeer zit: prijzen.

Zin om elke twee weken in de hoofden van leading agencies te kruipen? Teken dan in op de Agency Life-nieuwsbrief. We sturen je enkel Agency Life-content, da’s beloofd.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Teamleader

Eersteklas software voor eersteklas agencies. Toptalent verdient eersteklas software om elke dag mee te werken. Teamleader Orbit is marktleider in dé all-in-one agency software voor jouw marketingbureau, digitale agentschap of IT-bedrijf. Met Teamleader heb je een perfect overzicht van je verkoopkansen, projecten en betalingen; en misschien nog crucialer: een haarscherp beeld van hoe je projecten en bedrijf presteren

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in