Anita Elberse is één van de jongste vrouwelijke professoren aan Harvard University. Zij wordt ook wel de hit professor genoemd. En weet alles in de wereld van Broadway tot Beyoncé. Zij was de eerste spreker op het MWG Congres in de Passenger Terminal in Amsterdam op donderdag 9 februari 2017. Het congres stond volledig in het teken van het thema 'different perspective'.
In 2013 verscheen haar boek Blockbusters. Waarom de toekomst van populariteit steeds meer in het teken staat van grotere inzet op entertainment producten.
In de colleges van de Nederlandse Harvard-professor Anita Elberse kan zomaar voetbaltrainer Alex Ferguson langskomen. Of de manager van Lady Gaga. Of Jay Z, rapper, muziekproducent en platenlabel-eigenaar. De beroemdheden komen graag persoonlijk vertellen hoe je winnende teams bouwt en strategieën ontwikkelt om succes te hebben. Haar casestudy's over de prestaties van basketballer LeBron James, de Metropolitan Opera, een exclusieve nachtclub in New York en de uitgeverswereld vormen de basis van haar boek.
BLOCKBUSTERS
Jaren geleden waren er twee media magnaten die allebei een theorie hadden. Jeff Zucker, nu CNN, maar destijds bij NBC, wilde TV compleet anders aanpakken. Hij wilde geen dure shows, geen superstars, geen dure sets. Hij wilde goedkope en relevante content maken. Minder focus op grote populaire shows, maar focus op marge. Alan Horn, destijds Warner Brothers, stond lijnrecht tegenover deze strategie. Hij wilde ook zaken compleet anders aanpakken. Maar juist door groot risico te nemen en te wedden op een select aantal items in de portfolio. 10 jaar later blijkt dat Alan Horn het bij het rechte eind heeft. Jeff Zucker heeft NBC van een nummer 1 positie naar een nummer 4 positie laten zakken met zijn theorie.
Oftwel: Blockbusters. Focus op een select aantal items, en grote investeringen zullen ook de grootste winst uiteindelijk geven! Maar waarom zou je het risico nemen? Ten eerste omdat sterk zichtbare merken en high-end producties het verschil maken. Ten tweede omdat schaalbaarheid marketing voordeel oplevert, zeker internationaal. Zodra je risico loopt en wilt dat iets slaagt, wordt dit een ‘self-fulfilling prophecy”. En Blockbusters hebben nu eenmaal de voorkeur in keuze van consumenten.
Een ander goed voorbeeld is Walt Disney. In 2014 vertrok dezelfde Alan Horn van Warner Brothers naar Walt Disney. Daar besloot hij dezelfde strategie te hanteren en niet meer te investeren in kleinere films. De focus moest op de grote kaskrakers liggen! En in 2016 boekte Disney het ene succes na het andere door deze strategie te hanteren.
En kijk naar Apple. Apple is een ster in het maken van keuzes. Daarnaast maken ze 1 grote show van de releases van hun nieuwste producten.
LONG TAIL THEORY
Door de komst van digital is er superveel content beschikbaar. Alle digitale kanalen waren beschikbaar om content onder de aandacht te brengen. Echter, als je kijkt naar het koopgedrag van mensen, bleek digital niet de heilige graal waarvan iedereen beweerde dat dit het zou zijn. Dit bleek zelfs de grootste leugen te zijn. Mensen doen research, maar vinden niet automatisch de content die je op een kanaal hebt aangeboden. Daarnaast is er zoveel aanbod, dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Er is teveel aanbod en geen focus. Uiteindelijk zullen mensen weer voor dingen gaan die groots waren en groots onder de aandacht gebracht worden: de blockbusters.
Kijk naar Netflix. Zij brengen geen ‘long tail’. Zij bieden de hits aan. En hebben enorm geïnvesteerd in eigen grote producties. Zij hebben duidelijk keuzes gemaakt. Neem de succesvolle serie House of Cards als voorbeeld.
Eric Schmidt (Alphabet) heeft helemaal een duidelijke visie op de long-tail strategie. Hij gelooft niet dat de tail winst oplevert. Zijn visie hierop is dat de staart zeer interessant is, echter dat de winst weg blijft. Dit is een les die bedrijven moeten leren. Je kan de long-tail strategie implementeren, maar je kan beter een voorsprong creëren, want dat is waar de winst zit.
SUPERSTARS
De ontwikkeling van de inzet van superstars geeft een win-win situatie voor zowel merken als supersterren. Supersterren worden ondernemingen en nemen het heft in eigen hand. De afgelopen jaren zijn de volgende ontwikkelingen duidelijk zichtbaar.
- Innovatieve partnerships ontstaan tussen entertainers en merken. Kijk naar Jay-Z die Decoded lanceerde samen met Microsoft. Jay-Z en Microsoft combineerden beiden hun doelstellingen wat heeft geleid tot goede zichtbaarheid van zowel Jay-Z als Microsoft en hierdoor meer populariteit.
- Superstars die hun eigen platen uitbrengen onder hun eigen platenlabel. Veel persoonlijker, veel meer risico en uiteindelijk geen verdeling van de winst.
- Sterren veranderen de manier van zaken doen en hebben de traditionele ketens in de mediasector veranderd. Beyonce is een echte zakenvrouw en praat met Facebook over de launch van haar album en de manier waarop deze launch aangevlogen gaat worden. Ze zijn eigen media organisaties geworden.
Red Bull, Victoria’s Secret, Burberry, LeBron James, etc. Het zijn allemaal mediabedrijven geworden. Ze produceren hun eigen content en events en pakken groots uit. Nemen risico door het maken van keuzes en brengen hiermee focus. En eerlijk is eerlijk…de voorbeelden die Elberse geeft zijn allemaal ook bijzondere succesverhalen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!