Overslaan en naar de inhoud gaan

Liever geen freelancer

De freelance copywriter probeer je buiten de deur te houden.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Een paar dagen geleden deelde ik op LinkedIn het bericht van een collega-bureau. Ze zoeken een copywriter in vaste dienst. Ik krijg vrijwel dagelijks open sollicitaties, vaak van mensen die ik liefst morgen zou willen aannemen, maar helaas heb ik er geen plek voor. Misschien kan ik die leuke mensen zo toch aan een job bij een leuk bureau helpen. De kop boven de advertentie was: ben jij de copywriter van nu?

related partner content for mobile comes here

Een freelance copywriter reageerde met de quote dat de copywriter van vandaag een freelance copywriter is. Oftewel een copywriter in vaste dienst is van gisteren. Ik kon het niet laten daar stekelig op te reageren. Toen ging het los; freelancers vielen over elkaar heen met kleinerende kwalificaties over copywriters in vaste dienst.

Reservespelers
Ik gooi hier nog even wat olie op het vuur: freelancers probeer je buiten de deur te houden. Je nodigt ze pas uit als het echt niet anders kan. Het is een beslissing waarover wordt vergaderd, want ze zijn duur. Zodra de klus geklaard is moeten ze (dus) zo snel mogelijk weer weg.

Het zijn je reservespelers. Aan de zijlijn kunnen ze volledig concentreren op het klusje, maar ze hebben geen invloed op het beleid en zijn nooit cultuurdragers. Ze zijn geen vast aanspreekpunt voor juniors en klanten. Ze bewaken de tone-of-voice niet, want die kennen ze niet. Heel soms maken invallers het winnende doelpunt.

Hele goede freelancers komen juist door ‘de-blik-van-buiten’ met een inzicht dat uiterst waardevol is. Die freelancers worden doorgaans een baan aangeboden. Die ze bijna altijd accepteren. Kortom: het is allemaal goed en mooi zoals het is. Toch?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in