#lekkersociaal 27: links aanpassen op Facebook kan straks niet meer

Creative content agency Blauw Gras praat je bij! Deze week over de laatste ontwikkelingen bij Facebook en een alternatief voor Spotify.

Actief gebruik Facebook loopt terug, huh wat?
Ja, het is echt zo! Uit onderzoek van Ruigrok Netpanel blijkt dat het actieve gebruik van Facebook daalt. Het is voor het eerst – sinds het bestaan van Facebook - dat er een negatieve trend te zien is. Ondanks deze daling is het nog wel altijd het populairste platform om je leuke vakantiefoto’s, kattenfilmpjes en #foodporn gerechten te delen. Facebook verwelkomde laatst zelfs haar twee miljardste lid.

Hier tegenover staat dat Instagram nog steeds in de lift zit, zij wel! Uit het onderzoek blijkt verder dat we steeds vaker via onze smartphone surfen. Goh, wat een verassing! Wat wél opvalt is dat de smart-tv steeds meer wint aan populariteit. Met name de Millennials (21-35 jaar) vinden de tv erg handig om te surfen op het web.



 

Snapchat was razend populair, maar door de komst van Instagram Stories wordt dit toch wel minder. Instagram zet de groei ook in 2017 zonder problemen door en wordt ondertussen door 1 op de 4 mensen gebruikt.

Metadata aanpassen kan straks niet meer

Ze zijn bij Facebook al een tijdje bezig om nepnieuws te weren maar het blijft lastig. Facebook zou valse profielen verwijderen en er werd zelfs een heuse ‘factchecker’ in het leven geroepen. Nu bemoeit Facebook zich er zelfs mee wanneer je een link wilt delen. Het is straks namelijk niet meer mogelijk om de linkmetadata (kop, beschrijving en afbeelding) aan te passen wanneer je een linkpost plaatst op het sociale netwerk. Uitgevers zijn alleen niet blij met deze aanpassing, zij gebruiken de metadata namelijk om te testen. Voor hen wordt er nog naar een duurzame oplossing gezocht. Wij zijn er in ieder geval blij mee dat het platform steeds wat veiliger en echter wordt!

Juke, het alternatief voor Spotify?

Zal het dan toch een keer gaan gebeuren dat mensen klaar zijn met Spotify? Bij Juke denken ze van wel! Dit nieuwe platform, ontstaan uit een samenwerking van MediaMarkt & Talpa Radio, is nu live. Het is vergelijkbaar met andere muziekdiensten, je sluit namelijk een maandelijks abonnement af voor 9,99 euro en daarmee krijg je toegang tot 40 miljoen nummers.

Wat is het verschil met Spotify? Juke neemt de luisteraar echt aan de hand via de dj’s van Talpa-zenders of door artiesten. Het is daarnaast ook mogelijk om nummers die je op de radio hoort direct toe te voegen aan je playlist.

Wij vragen ons af of er nog wel ruimte is voor zo’n dienst. De ontwikkelaars van Juke beweren dat ongeveer 50% van de Nederlanders nog geen muziekdienst gebruikt maar dit wel overweegt. Uit deze groep willen zij gebruikers halen. Kleine kanttekening: ze baseren dit verhaal op een onderzoek uit 2015. Grote kans dus dat deze groep ondertussen al Spotify of Apple Music gebruikt.

Overal en altijd Wifi? Het kan!

De Wi-Fi zoekfunctie van Facebook is namelijk wereldwijd uitgerold. Afgelopen jaar is het al in verschillende landen uitgebreid getest en nu dus ook in ons kleine kikkerlandje. De functie is ideaal voor toeristen maar ook op plaatsen waar mobiele data schaars is.
Hoe werkt het? Simpel! Je opent de functie en je ziet waar er in je directe omgeving een beschikbare Wifi-spot is. Je ziet alleen winkels die daadwerkelijk open zijn, zodat je niet voor een dichte deur staat. Handig! Voor lokale ondernemers is het ook een interessante manier om in the picture te komen, zij kunnen namelijk allerlei extra informatie toevoegen. Zelf proberen? Je vindt het in het menu van Facebook onder de naam: ‘Wi-Fi zoeken’.

 

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. We creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie