2017 in getal en data
Niets zo lekker als het jaar beginnen met wat numbers to crunch. Want, hoe staat het er nou eigenlijk voor met alle sociale kanalen in de eerste week van zo’n supervers jaar?
Het is geen verrassing dat Facebook gestaag doorgroeit. Het meest gebruikte sociale netwerk heeft wereldwijd 1,79 miljard actieve gebruikers. De Nederlandse activiteit wordt geschat op 6,8 miljoen dagelijkse gebruikers. Wat zijn we toch Facebook minded (addicted) in ons kleine kikkerlandje.
De visuele platformen zijn ook keihard aan het winnen. Pinterest zag in een jaar tijd het aantal actieve gebruikers groeien met 50% naar 150 miljoen. (P)interessant feitje is dat vooral het aantal mannelijke gebruikers in de lift zit. Waar de gebruikersgroep eerder met name bestond uit vrouwen, is nu 40% van de gebruikers van het mannelijke geslacht. Lekker inspiratie aan het opdoen, heren?
Nog zo’n visuele reus, Instagram, zag in 2016 haar (maandelijkse) actieve gebruikers door het dak gaan naar 600 miljoen. In de laatste zes maanden alleen al kwamen er 100 miljoen ‘grammers’ bij. In Nederland zijn we met minimaal 2,1 miljoen gebruikers alles om ons heen aan het fotograferen. Dit zijn vooral nog 15 tot en met 19 jarigen, maar ook de millenials beginnen steeds actiever te worden op Instagram. Er is tenslotte niks leukers dan je hoofd en je eten vastleggen op de gevoelige plaat!
Snapchat heeft inmiddels meer dan 150 miljoen dagelijkse gebruikers, waarvan er 50 miljoen in Europa gesnapt worden. Die 150 miljoen hebben het er maar druk mee, ze bekijken elke maand zo’n 10 miljard video’s en zitten dagelijks zo’n 30 minuten in de app.
Ook Linkedin laat nog groei zien. Het aantal profielen groeide wereldwijd met 18% naar 467 miljoen. Iets meer dan 6 miljoen Nederlanders hebben zich inmiddels aangemeld. Steady going dus.
Minder steady going is natuurlijk Twitter. Het gebruik blijft afnemen, hoewel niet helemaal duidelijk is met hoeveel procent (want daar doet het platform geen uitspraken over). De cijfers die er wél zijn, geven aan dat in Nederland alleen al 250.000 mobiele gebruikers gedag gezegd hebben. Met name jongeren zijn een beetje klaar met het microbloggen. Die vermaken zich blijkbaar liever op Instagram en Snapchat.
Snapchat primeurtjes
Zoals hierboven al genoemd en ook wel gebleken uit alle ontwikkelingen afgelopen jaar: Snapchat gaat vrij lekker. En wanneer een kanaal vrij lekker gaat, willen (en moeten) bedrijven en merken er ook iets mee. Her en der (Verenigde Staten) zie je al wat activiteit en met de komst van een Snap kantoor in Nederland zullen ook hier merken meer en meer hun kans grijpen. Bij Forbes zijn ze hier op een hele geïntegreerde manier mee omgesprongen.
Het tijdschrift riep een pop-up channel in het leven in de Discover sectie om alvast een voorproefje te geven van hun ’30 under 30’ list. Op deze lijst staan 600 influentials (onder de 30 natuurlijk) in 20 categorieën. 15 van deze namen werden als ware primeur op het Snapchap kanaal gezet, 48 uur voordat de hele lijst bekend gemaakt werd op forbes.com. Uitstekende zet natuurlijk, aangezien deze lijst de jongere, snappende doelgroep aanspreekt. Daarnaast laat het blad blijken te herkennen dat iedereen zijn nieuws tegenwoordig op allerlei plekken haalt, en het dus slim is om meer en meer content direct op de sociale kanalen van Forbes te pushen, in plaats van enkel op de website. Stukje crossmediale storytelling op z'n best!
De glazen bol van Pinterest
Hele dagen scrollen door Pinterest om inspiratie op te doen. Voor velen (150 miljoen mensen, om exact te zijn) is het digitale prikbord de ideale plek om de perfecte party outfit uit te zoeken, de woonkamer opnieuw in te richten of een fitness oefening op te zoeken. Wat deze gebruikers ook op het prikbord prikken: data. Veel data. En daarmee kun je dan weer wat leuke opkomende trends mee aantonen. Precies wat het Pinterest team gedaan heeft.
Dus wil jij in 2017 helemaal hot, hip en happening voor de dag komen, dan is het belangrijk dat je je je tuin naar binnen brengt en je interieur een marineblauwe tint geeft. Zwarte meubels zijn zo 2015! Als man mag je wel weer zwart dragen, maar alleen in de sportschool. Health goth is blijkbaar een ding. Oh, en knip je haar af. De ladies krijgen het ook wat makkelijker, want de föhn mag de deur uit. Daarnaast is Kyoto de ‘go to’ bestemming en moeten we zandstranden vervangen door sneeuw. En vergeet niet, elke dag koud douchen!
Dit was slechts een tipje van de sluier, The Pinterest 100 biedt je 98 andere inzichten om helemaal on fleek te zijn in de aankomende 12 maanden.
Edit that Tweet
Je kunt zeggen wat je wilt over het langzaam doodbloedende Twitter, ze proberen het platform nog steeds te optimaliseren voor de gebruiker (lees, het bloeden stelpen). Eind vorig jaar gooide Twitter ceo Jack Dorsey er een Tweet uit waarin hij vroeg wat er in 2017 veranderd moet worden op het platform. De grote winnaar? De mogelijkheid om tweets te kunnen bewerken. Je kent het wel, post je die fantastische, scherpe tweet, staat er toch een (spel)foutje in. Waar je op Facebook en Instagram als een razende op ‘bewerken’ kan rammen voordat iemand je kleine indiscretie opmerkt, mag je op Twitter het hele bericht verwijderen en opnieuw plaatsen. Irritant? Ja! Zeker als je tweet al een tijdje live staat en al wat hartjes en retweets verzameld heeft. Weg resultaten en erkenning.
Goed, de tweeps willen dus een edit functie. Moet dat dan voor een beperkte tijd zijn (zodat je typo’s binnen twee minuten eruit kunt halen) of voor altijd? Dit is waar de moeilijkheden om de hoek komen kijken. Aangezien Twitter toch een soort real-time nieuwsmedium is, moet er continu een log bijgehouden worden waar de veranderingen zichtbaar zijn. En dan is dat hele doel van bewerken toch weer een beetje weg.
Bijzonder om te zien hoe Twitter het gesprek met haar gebruikers aangaat. Nu afwachten wat er terecht gaat komen van die potentiële bewerkfunctie. As usual, houden we je op de hoogte!
Dit was dan weer de #lekkersociaal van deze week. Een goed begin van 2017, hopelijk voel je je geïnspireerd om je van je beste kant te laten zien dit jaar, no edits needed!
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!