Het razend populaire sociale videoplatform TikTok overweegt digitale influencers, gecreëerd door artificiële intelligentie (AI), in te zetten voor reclamedeals met merken. Adverteerders de keuze geven om samen te werken met een echt persoon of een digitaal, niet-bestaand personage, kan TikTok meer invloed geven op de lucratieve markt van sponsordeals.
TikTok voert op dit moment gesprekken met adverteerders om meningen over de introductie van AI-influencers te peilen, schrijft het doorgaans betrouwbare The Information op basis van anonieme bronnen. De AI-influencer-functie is nog in ontwikkeling en die planning kan veranderen, meldt het medium. Het huidige plan van TikTok is dat de adverteerder een AI-influencer zelf aan het werk zet. Dat begint met het schrijven van een prompt, oftewel een commando, dat de basis vormt voor het videoscript. De adverteerder moet in de prompt onder meer duidelijk maken wat de AI-influencer moet zeggen en doen. Daarna kiest de adverteerder een AI-influencer die qua uiterlijk aanspreekt bij de reclameboodschap en doelgroep van het merk.
AI-influencer is nooit ziek
Het is ook de bedoeling dat verkopers op TikTok - zogeheten TikTok Shop-ondernemers - AI-influencers kunnen inzetten om hun productassortiment onder de aandacht te brengen. Daar hebben ze dan geen echte ambassadeur meer voor nodig; wat tikken en klikken moet genoeg zijn om een niet-bestaand personage de juiste boodschap te laten verkondigen.
Als TikTok zijn AI-influencerplannen doorzet, is dat slecht nieuws voor menselijke influencers op het platform. Bekende personen verdienen veel geld door tegen betaling producten en diensten van adverteerders aan te prijzen. Het ligt voor de hand dat AI-personages goedkoper in te zetten zijn. Merken kunnen daarom besluiten om minder vaak voor echte influencers te kiezen. Digitale influencers zijn nog niet perfect, maar zijn in tegenstelling tot echte mensen nooit ziek, nooit hees, kunnen élke tekst uitdragen, tientallen talen spreken en doen niet moeilijk over buy-outs en copyright.
Dat AI-personages volledig nep zijn, lijkt lang niet alle socialmediagebruikers te boeien. Er zijn al verschillende verhalen bekend van AI-influencers die succesvol zijn op sociale media, zelfs - of misschien wel juist - als er een bedrijf achter zit dat een compleet nepleven omzet in aansprekende foto's en video's. Onderstaande 'dame' bijvoorbeeld is een digitale influencer en trekt honderdduizenden fans.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!