Somention roept 4 ‘Social Principles’ in het leven

Somention onderzocht de groeiende impact van social media en presenteert: de Social Principles.

Al geruime tijd is er veel publieke discussie omtrent het gebruik en de invloed van social media. Wat doet social media met het zelfbeeld van jongeren? En in welke mate kan de content op social media gedrag beïnvloeden? Als social media bureau voelt Somention zich verantwoordelijk voor een bewuste inzet van social media. “Door onze plek in het social medialandschap en de content die wij creëren voor onze partners, hebben wij invloed op hoe mensen social gebruiken. Ons doel is om daar een positieve bijdrage aan te leveren. We zijn ons bewust dat we niet alle negatieve gevolgen van social media kunnen oplossen, maar als bureau zitten wij dicht op het vuur en willen hierin graag onze verantwoordelijkheid nemen.” - vertelt Diederik Chevalier, oprichter en CEO van Somention.  

Daarom lanceert het bureau, als experts op dit gebied, de ‘Somention Social Principles’. Dit zijn richtlijnen die houvast bieden bij het creëren van content, bij het adverteren en bij het uitvoeren van community management. Charlotte Koeleman, CCO en partner bij Somention, voegt toe: “Met deze Social Principles kunnen we merken adviseren hoe om te gaan met bepaalde, gevoelige situaties. We spreken ons uit over hoe wij vinden dat merken zich het beste kunnen profileren en hoe zij op een verantwoorde manier reclame kunnen maken en een community kunnen bouwen.”

Statements

Om tot deze Social Principles te komen, is onderzoek uitgevoerd met behulp van focusgroepen die de voor- en nadelen van social media in kaart hebben gebracht. Uit het onderzoek zijn een viertal onderwerpen gekomen, deze zijn vertaald naar statements die marktbreed in kunnen worden gezet. Somention wil hiermee marketeers en social specialisten inspireren om bewuster met content creatie en community management om te gaan.

Op social media wordt alles vaak mooier voorgesteld dan het in werkelijkheid is. Dit kan leiden tot een negatief zelfbeeld van de ontvanger. Alle content en online gesprekken vanuit een merk dienen echt en authentiek te zijn. Hierbij is het belangrijk dat de communicatie open en transparant is en de inhoud weerspiegelt wat er zich in de samenleving afspeelt. Zorg daarbij voor een juiste vertegenwoordiging van minderheden en sluit nooit iemand uit op basis van geslacht, seksuele geaardheid, achtergrond of huidskleur. Sta voor inclusie en echte verhalen van echte mensen: zo zorgen we met elkaar voor een realistischer beeld op sociale media.

Jongeren zijn kwetsbaar en gemakkelijk te beïnvloeden via social media. Maak geen content gericht op minderjarigen, tenzij het louter informeert, of als de boodschap maatschappelijk verantwoord is. Daarbij dient ook op social media rekening gehouden te worden met de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC, Stichting Reclame Code).

Social media beïnvloeden gedrag met mogelijke gevolgen voor de geestelijke gezondheid, zoals depressie, eenzaamheid of angst. Maak een echte connectie met je volgers en ga het gesprek met hen aan. Probeer altijd een nuttige bijdrage te leveren of een positieve impact te hebben met je aanwezigheid op social media als merk. Stel Community Guidelines op en pas deze toe, zoals hoe om te gaan met pesten, racisme en haatdragende opmerkingen. 

Er is veel nepnieuws en desinformatie op sociale media. Wanneer je als merk of bedrijf informatie verspreidt, ben je altijd verantwoordelijk voor de inhoud. Deel feiten die waar zijn, verifieer en benoem je bronnen. Vermijd clickbait content en het verspreiden van misleidende informatie. 

De 4 Social Principles van Somention in het kort:

  1. Wees authentiek: Alle inhoud en gesprekken moeten echt, authentiek, transparant en inclusief zijn. Inhoud moet weerspiegelen wat er in de samenleving gebeurt.
  2. Neem verantwoordelijkheid: Maak geen content gericht op minderjarigen, tenzij het enkel informatie verschaft, of als de boodschap maatschappelijk verantwoord is.
  3. Ben betrokken: Maak een echte connectie met je publiek en ga het gesprek met hen aan. Creëer content die bijdraagt aan een positieve impact en pas Community Guidelines toe.
  4. Blijf bij de feiten: Wanneer je informatie verspreidt, ben je verantwoordelijk voor de inhoud. Zorg ervoor dat het waar is en gebaseerd op betrouwbare bronnen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →