Deze week was Saskia Caelen, bij DPG Entertainment verantwoordelijk voor strategie en partnerships en MWG-voorzitter, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).
Saskia over haar week: 'Afgelopen jaar is de kracht van verbinding duidelijker geworden dan ooit. Gelijkwaardigheid, echte verhalen en het besef dat je verder komt als je het samen doet.
Dit krijgt gelukkig ook steeds meer plek binnen bedrijven, met een beweging naar meer verbindend leiderschap. Een cultuur waar inclusief denken centraal staat en waar geluisterd wordt naar verschillende perspectieven. Om vanuit daar samen tot één richting te komen. En iedereen in hun kracht te zetten, net vanuit dat andere perspectief. Dit kan zowel door mensen vanuit een verschillende achtergrond zijn, maar ook al simpelweg door professionals in creatie, data en media vanaf de start samen met een merk aan tafel te zetten. De kans op succes wordt vele malen groter.
Ik heb dit vanuit verschillende rollen mogen opzetten en kan vanuit ervaring zeggen dat dit echt verschil maakt. Vanuit mijn brede achtergrond in media, creatie en bij merken heb ik een sterke drive en een breed netwerk om verschillende mensen te verbinden. Zowel in mijn rol bij DPG Media en als voorzitter van MWG, maar ook persoonlijk doe ik dit met veel plezier. Marketing is a people’s business en mensen maken het verschil.
Merken die werken vanuit verbinding, ruimte geven aan verschillend perspectief en actief samenwerkingen opzoeken, zijn in mijn ogen dan ook winnaars. Die overtuiging vormt de kern van de inspiratie die ik deze week met veel plezier heb gedeeld.'
Hier haar 5 pic(k)s:
1. Klassen - 'Zelfs als we het weten, weten we het nog niet echt'
'Een must voor iedereen om te zien. Niet alleen is deze documentaire heel authentiek en prachtig gemaakt, het raakt in het hart. De documentaire observeert, zonder te oordelen, zonder invulling te geven vanuit vooroordelen. En geeft daarmee de kracht van een open blik en luisteren naar een ander heel goed weer. Het geeft ons ook een hele pijnlijke spiegel, waar wij als marketeers extra alert op moeten zijn. We bezien de wereld nog te makkelijk vanuit ons eigen perspectief en de (kleine) wereld om ons heen.
"Living in a bubble" is een grote valkuil, waar ook wij als vakmensen nog wel eens instappen. Het geeft direct aan waarom diversiteit en inclusiviteit zo belangrijk is: zelfs als we het weten, weten we het nog niet echt. We voelen het niet zelf, we doorleven het niet zelf. Die andere stem aan tafel is dan ook echt nodig. Alleen vanuit verschillende perspectieven kom je tot een scherpe invulling. Of zoals bij Koffiedik Kijken zo mooi werd gezegd: het omarmen van meerdere meningen is de toekomst.'
Bekijk hier de complete documentaire-serie.
2. 'Alleen als we samenwerken met de concurrent redden we de branche - en daarmee onszelf'
'Sunweb: boek bij TUI is een mooi recent voorbeeld, waar je op een positieve manier even op het verkeerde been wordt gezet. Het had inderdaad ook Burger King kunnen zijn die mensen stimuleert naar McDonald's te gaan. De boodschap is heel duidelijk: alleen als we samenwerken, de handen in elkaar slaan en elkaar niet plat gaan concurreren gaan we de branche - en daarmee onszelf redden. Een sterk voorbeeld van de kracht om over je eigen muurtje heen te kijken en te begrijpen dat de impact en het resultaat groter is als je samenwerkt.
Gelukkig zijn er steeds meer voorbeelden waar samenwerking wordt opgezocht, zowel binnen bedrijven, als ook tussen verschillende bedrijven. Wellicht een mooie bijvangst van deze bizarre tijd. Wat mij betreft iets waar in de vele award shows in ons vak meer aandacht voor zou mogen zijn.'
3. 'Ook hier helpt het weer om een beetje in de huid van de ander te kruipen'
'De stad van de romantiek, met liefde voor kunst, joie de vivre en oog voor schoonheid. De stad ademt inspiratie. Koffie drinken bij Les Deux Magots, een bezoek aan intieme musea zoals Musée Rodin, of genieten van het intense blauw van Yves Klein in Centre Pompidou. De meeste inspiratie krijg je echter simpelweg door te (ver)dwalen door Parijs. Met street art en galeries, maar vooral het echte leven in de straten. Waar mensen veelal op terrassen zitten, volop discussiëren en genieten van lekker eten en drinken. Een stad waar beroemde gedichten gewoon op muren staan, zoals Le Bateau Ivre van Rimbaud bij Église Saint-Sulpice. Overigens mogelijk gemaakt door Nederlandse donateurs (lees 'Dit gedicht moest op de muur').
En ook hier helpt het weer om een beetje in de huid van de ander te kruipen. Fransen verschillen van Nederlanders, ze vinden andere zaken belangrijk en leven in een ander ritme. Meegaan op hun ritme opent deuren en zorgt ervoor dat je nog intenser kan genieten van de inspiratie van Parijs.'
4. Patagonia's reversible poem - 'Door de vervreemding trekken ze mensen de boodschap in'
'Eén beeld, met twee totaal verschillende boodschappen (zie het beeld hieronder). Afhankelijk van je startpunt en de manier waarop je kijkt. Het mechanisme van een "reverse poem" is heel krachtig om mensen aan het denken te zetten, vanuit woord en creatie. Door het gedicht opnieuw te lezen, maar dan van achter naar voren ontstaat er een 180 graden ander perspectief. Een sterk voorbeeld wat verschillend perspectief doet, wat in managementopleidingen dan ook vaak wordt gebruikt. Als je met vier mensen naar een beeld kijkt, kan je vier verschillende interpretaties krijgen. Als je die met elkaar deelt, creëer je een gezamenlijk beeld.
Patagonia zet dit heel slim in, door op deze manier aandacht te vragen voor de klimaatcrisis, iets wat in hun DNA zit. Met een boodschap die helemaal niet past bij hun waarden, scheppen ze verwarring. Door deze vervreemding trekken ze mensen de boodschap in, waarna het beter beklijft dan ooit.'
5. Gelijkwaardigheid als gegeven
“Don’t be too fat. Don’t be too thin. Score weight. Lose weight. Stop eating so much. Don’t eat too fast. Order a salad. Don’t eat carbs. You need to lose weight. Get on a diet. God, you look like a skeleton. Why don’t you just eat? You look sick. Eat a Burger. Men love women with meat on their bones. Be easy. Be a little. Be gentle. Be feminine. Be a lady, they said.”
Een video die echt binnenkomt, krachtig en indringend neergezet door Cynthia Nixon. Het onderdeel van de inclusiviteit-discussie die mij persoonlijk het meest raakt, als (werkende) vrouw en moeder van twee prachtige puberdochters. De verwachtingen waar vrouwen mee te maken hebben, de eisen die worden opgelegd en we onszelf helaas ook nog soms zelf opleggen, is nog steeds herkenbaar.
Het is mooi om te zien dat er steeds meer vrouwen op een krachtige, positieve manier positie pakken. Recent met aansprekende voorbeelden als Kamala Harris, die veel jonge meiden inspireert. Maar ook Amanda Gorman die haar spraakprobleem overwon en een fabuleuze speech performance gaf bij de inhuldiging van Biden. Zelfbewust, positief en krachtig. Ik kan alleen maar hopen dat we hier later om lachen en een nieuwe realiteit hebben gecreëerd, met gelijkwaardigheid als gegeven.'
Komende week is Pascal Duval, Chief Creative Officer VanMoof, curator van #RPOTDFAW. 'VanMoof is het snelst groeiende e-bike merk ter wereld.'