Deze week is Greo Belgers, Group Director Marketing Triodos Bank, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag), die hier - gebundeld - te zien zijn.
Greo over zijn week: 'Digitale media hebben pop culture volledig op zijn kop gezet. De smaak en lifestyles, de ideeën, gedachten en perspectieven, vaak van jonge mensen - pop culture is nog nooit zo dominant geweest. Ik heb er een fascinatie voor, omdat het de wereld verandert, mensen beïnvloedt en in beweging brengt, ook als ze voor nog grotere groepen mensen nog aan het oog onttrokken zijn.
Pop culture viert boven alles en op uitbundige wijze onze diversiteit. En dat kan echt van alles zijn. Zo kopte NBC News: "Kanye West's new album 'Jesus Is King' wants to make faith a pop culture force". En het gebeurt. En zo zijn er talloze andere, die voor elke nichegroep weer de to die and life for lifestyle is. Daarom deze week een ode aan pop culture.'
Hier zijn 5 bijdragen:
1. Kanye West, Yeezy en Star Wars
'The Force is with you, Kanye West! Ik heb een fascinatie voor Kanye. Vorig jaar onthulde de rapper op Forbes’ cover dat hij shelter homes met een Star Wars-twist aan het bouwen is: replica’s van Luke Skywalkers beruchte Tatooine huis. Kanye is fan van Star Wars. In het nummer "Gone" verwijst hij met de tekst "but if they ever flip sides like Anakin" naar Anakin Skywalker’s draai om de duistere Darth Vader te worden.
In 2007 produceert Kanye de pilot Alligator Boots voor Comedy Central en staat erop dat Kim Kardashian in de show komt, gekleed als Prinses Leia. De show is een succes en de start van hun relatie.
Vanuit LA werden dit jaar daklozen overgebracht naar de shelters in Calabasas. Daar moesten zij ook figureren in de spectaculaire kerdiensten die Kanye als rappende voorganger hield. Eerst 1 keer per week, later elke dag. Veel homeless people namen snel de bus weer terug.
Het genoemde project Yeezy Home (voor de shelter homes) is inmiddels aan zijn Yeezy sneaker label (een collaboratie met adidas) toegevoegd, om zoals gezegd minder bedeelden te helpen. “This is an incredible idea,’ zei President Trump erover. "Kanye is a tremendous man. He likes me. He likes me a lot. And I like what he’s doing." De famous for being famous reality show, KUWTK (Keeping Up with the Kardashians), is de meest bekeken TV show ter wereld. Reality, rap en religie smelten samen tot een mega-imperium en worden zo popcultuur met een hoofdletter P.’
2. 'De film A Bigger Splash verwijst naar drie popcultuur-iconen'
'Mysterieuze en knappe Tilda Swinton speelt een beroemde rockzangeres die met haar jonge minnaar na een stem-operatie op vakantie is op het rotsachtige Italiaanse eiland Pantelleria. Pantelleria is ruw, heet en winderig en ligt vlakbij Tunesië.
De film verwijst naar drie popcultuur-iconen. Naar het glamoureuze 1969-drama La Piscine (met Alain Delon en Romy Schneider), naar het zwembad-blauwe schilderij van Hockney (1967) en naar het onvervalste rock-icoon Chrissie Hynde van The Pretenders.
De film past bij de bohemien pop culture die in de jaren '90 ontstond en nu op revival is en gaat over succesvol leven en wat dat precies inhoudt. De sexy hoofdpersonen voelen zich vrij en zijn flink met elkaar en die vraag bezig. Plots komen ze een groep immigranten tegen; een scherp contrast met de blanke elitaire cultuur van Pantelleria. Het is een onheilspellende verwijzing naar het feit dat als er geen oorlog is, dit niet betekent dat er wel vrede is. Onze rockster (spoiler alert!) verraadt de migranten om te voorkomen dat haar lover de schuld krijgt van een lijk in het Hockney-achtige zwembad.
Van Hockney is overigens bekend dat hij synesthesie heeft, een eigenschap waarbij men muziek als kleuren kan zien en zelfs kan proeven. Zo smaakt de rockmuziek van The Pretenders naar oorsmeer en is de kleur ervan zwembad-blauw.'
Bekijk de trailer hier.
3. 'Pop culture kan tegenwoordig praktisch onzichtbaar zijn en tegelijk zeer invloedrijk en massaal'
'Praat je over moderne popcultuur, dan kan je niet om Japan en Zuid-Korea heen. Takashi Murakami's kunst is briljant; hij is de meest erkende Japanse kunstenaar van het moment. Net als ik ging hij naar de kunstacademie om films en animaties te maken; hij in Tokio, ik in Utrecht. We doen nu beiden wat anders ;)
Takashi is grondlegger van de superflat-stijl. Volgens hem is de moderne Japanse cultuur plat - zonder verschil tussen hoge en lage cultuur. Hij gebruikt dus elementen uit de pop culture, zoals Manga, in zijn high-end kunstwerken en maakt er dan massa-producten van in de vorm van speelgoed en T-shirts. Hij werkt ook voor Louis Vuitton en Vans en ontwierp een cover voor pop culture icoon Kanye West.
Wat Takashi is voor de kunstwereld is K-pop voor de muziekwereld. Het verschil tussen rap en pop is volkomen platgeslagen. Hiphop en pop zijn samen een subcultuur geworden en vanuit daar pop culture die zich overigens goeddeels aan mijn oog onttrekt. De mierzoete boybands trekken ook in Nederland volle zalen. De moraal van dit verhaal: pop culture kan erg onzichtbaar zijn en tegelijk invloedrijk en massaal. Trump kan er inmiddels over meepraten.'
4. 'Make-up gurus zijn the new rockstars'
'"Hi, how are ya", begint internet-sensatie en beauty guru Jeffree Star steevast elk blog. Make-up gurus zijn the new rockstars. Dankzij mijn liefde voor reality docu’s raakte ik via de filmserie The Secret World of Jeffree Star van Shane Dawson bekend met deze bizarre vorm van pop culture.
Met 20 miljoen subscribers en een 2,5 miljard euro imperium in cosmetics en marihuana trekt Jeffree volle zalen. Want ja, make-up gurus touren tegenwoordig alsof ze DJ’s zijn en overal waar ze komen is er massa-hysterie.
Jeffree is een slimme self-made attention-seeker. Ooit MySpace-ster, nu Youtube-celeb en business magnaat; hij vindt zichzelf telkens opnieuw uit. Net als James Charles, onze eigen Niki Tutorials en Rachel Levin overigens. Als je alleen al deze vier namen niet kent, hoor je niet bij de honderden miljoenen mensen die voor deze pop culture leven.
Het is een vilein wereldje. Ruzies worden publiekelijk uitgevochten, met wisselingen van miljoenen volgers van de een naar de ander als gevolg. Onder deze ogenschijnlijke leegte krijgt echter een andere culture de kans zich stevig te manifesteren. Gender neutrality, gender-bending en cis- transgender rights staan steeds nadrukkelijker op de agenda en krijgen zelfs een plek in de huidige BLM movement, waarbij het steeds meer gaat over inclusiviteit en fair play for all. Prachtig - in dat opzicht - hoe pop culture de wereld vormt.'
5. 'Be as you are, or become as you were - mocht je dat vergeten zijn'
'In 2018 werd Black Panther de top selling movie wereldwijd en de meest winstgevende film ooit door een zwarte regisseur gemaakt. Al begin jaren '90 werden er plannen gemaakt voor deze film. Waarom het zo lang heeft moeten duren weet ik niet, maar de Netflix-serie Hollywood speelt met dit gegeven. De serie Hollywood is een protest tegen onder andere de stelselmatige onderdrukking van alles wat niet past in de denkbeelden van conservatief Hollywood. De serie speelt met het what if-scenario: stel je voor dat er in de beginjaren van Hollywood al zwarte sterren zouden zijn geweest. Of gay. Dan had Halle Berry niet pas in 2002 een Oscar gewonnen (voor Monster’s Ball), was Brokeback Mountain niet pas in 2005 gemaakt en Black Panther niet weer pas 15 jaar later. Dan had Jeffree Star niet met een taser over straat hoeven lopen vanwege zijn extreme uiterlijk en was Georg Floyd misschien niet op deze wijze vermoord.
Ik vind black pop culture geweldig. Sinds het op 14 miljard euro gewaardeerde Louis Vuitton de zwarte artdirector (en beste vriend van Kanye West) Virgil Abloh aan het roer heeft gezet is de culture populairder dan ooit. All white Canadian Justin Bieber sprak zich direct na de dood van Floyd uit: "My style, how I sing, dance, perform and my fashion have all been influenced by black culture. We’re all Gods children and all ARE EQUAL’. En dat is exact wat Kanye bedoelt met zijn verkeerd begrepen voorliefde voor de President. Niet Trump, maar de American Dream trekt hem aan. Dat je kan zijn wie je bent. En dat wil ik hier vieren. Dus, be as you are, or become as you were - mocht je dat vergeten zijn. Hoe dan ook, maak van jezelf pop culture.'
Komende week is Perre Van Den Brink, medeoprichter en Executive Creative Director Foster & Kin en voormalig ECD/MD Virtue Western Europe, curator van #RPOTDFAW.