Ik weet niet hoe het bij u is. Maar ik heb momenteel enorm de behoefte om zaken op te ruimen. Het heeft vast te maken met de verwarrende tijd waarin we terecht zijn gekomen. Ik heb de behoefte om mijn leven en werk opnieuw te ordenen. Dus open ik de kasten, om op te ruimen. Laat het verleden door mijn vingers gaan, daarbij op zoek naar nieuwe ideeën en richting voor de toekomst.
‘Elk nadeel heb zijn voordeel’
Deze ‘wereldberoemde’ uitspraak deed Johan Cruijff op 24 april 1997 in een RTL-programma, zo leert mij het boek over de voetballer uit de Akkerstraat in Betondorp, dat ik uit de kast haal en op tafel wil leggen. Ik blader nog wat in de paperback en leg hem voorlopig op de ‘twijfel-stapel’.
Het tot cliché verworden citaat galmt nog door mijn hoofd. ‘Welk voordeel kleeft er in hemelsnaam aan deze tijd? Mensen worden ontslagen. Bedrijven gaan failliet', denk ik terwijl ik op de trapladder sta om de kasten op kantoor leeg te ruimen om plaats te maken voor nieuwe avonturen.
Toen COVID-19 onze samenleving trof waren er grofweg drie opties om hier mee om te gaan: vechten, vluchten of bevriezen. Wij kozen ervoor om actief onze weg te vinden in een nieuwe werkelijkheid. En dat deden er meer. Ook in onze industrie. Met fantastische creatieve en impactvolle initiatieven tot gevolg.
‘Je moet schieten anders kun je niet scoren’
Joris Bijdendijk, restaurateur te Amsterdam, ontwikkelde ten tijde van de crisis iedere twee weken een kakelvers culinair initiatief waarbij hij zijn mensen aan het werk hield en daarmee nieuwe verdienmodellen ontwikkelde.
Het sportmarketingbureau House of Sports ontwikkelde een experience waarbij de Nijmeegse Vierdaagse op iedere plek in Nederland gelopen kon worden, waarmee de mogelijkheden van dit wandelevenement in één keer exponentieel werden vergroot en het ook in de toekomst moeiteloos door kan groeien buiten de fysieke stadsgrenzen.
De NPO in Hilversum, doorgaans geen voorloper van verandering, werd gedwongen tot rigoureuze aanpassingen van bestaande formats en ontwikkelde een totaal nieuwe verschijningsvorm van het Eurovisie Songfestival. Daarnaast zocht het de samenwerking op met de topacteurs van ITA om een uiterst betekenisvol programma te maken in het kader van Theater Na de Dam.
De Nationale Museumweek ging digitaal met een virtuele gouden experience waarmee substantiële nieuwe bezoekersstromen hun digitale weg naar de musea wisten te vinden.
De Uitmarkt ontwikkelde het Thuismarkt platform waarmee ook daar de digitale transitie versneld werd ingevoerd en als bijvangst de kennis over de, tot dan toe anonieme, achterban werd vergroot.
De belangenvereniging van evenementenmakers in Nederland (IDEA) toverde een meer dan aansprekende line up uit de hoge hoed toen The Experience Conference een digitale verschijningsvorm kreeg die het mogelijk maakte om internationale topsprekers ‘digitaal’ te laten invliegen voor de jaarlijkse inspiratie conferentie.
Zo zijn er meer, wat zeg ik … ze zijn talrijk. De voorbeelden van effectieve en nieuwe concepten die het levenslicht zagen in deze donkere tot gitzwarte coronatijd.
‘Het goeie doel is niet je eigen doel’
Maar of het virus daarmee de ‘amazing grace voor de planeet’ zal zijn, zoals Lidewij Edelkoort in een artikel in Vogue lijkt te suggereren, daarover twijfel ik. Ook zal het niet ‘onze redding zijn’, maar ‘het geeft ons nu de kans om het bestaan opnieuw vorm te geven’. Dat brengt ons óók hoop en zolang de rest van de wereld om ons heen niet meer is wat het ooit was, lijkt dat in ieder geval iets om ons aan vast te houden.
Misschien ‘gaan we het pas zien als we het doorhebben’ (Johan Cruijff, 8 januari 1994 Vrij Nederland), bedacht ik mij terwijl ik het boekje met uitspraken van ‘De Verlosser’ van de ‘twijfel-stapel’ pakte en het terugzette in de inmiddels lege kast...
Patrick Roubroeks is founding director bij Xsaga.
Lees ook: Nationale Museumweek is volledig digitaal toegankelijk
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!