Hoe vind je snel en efficiënt de beste freelancers als je ze nodig hebt? Maak slim gebruik van de freelance funnel: een plan van zes simpele stappen waarmee managers binnen een organisatie zelf een optimaal inhuurproces voor freelancers kunnen inrichten. In deze serie hebben we al uitgelegd hoe je de ideale freelancen-bij-pagina creëert en hoe je effectief begint met de opzet van een freelance pool. Nu gaan we in op de derde stap voor de ideale freelance funnel. Hoe onderhoud je nu je netwerk van freelancers, zodat je het optimale resultaat haalt uit je samenwerkingen en opdrachten?
Waardevolle relaties uitbouwen
Het onderhouden van je freelance netwerk is cruciaal voor toekomstige succesvolle samenwerkingen met freelancers. Het gaat om het bijhouden van waardevolle relaties. Je wilt tijd en moeite investeren in de professionals waarmee je samenwerkt en waarmee je de band verder wilt verstevigen. En dat is mensenwerk met oprechte aandacht. Doe je dit goed? Dan levert het je veel meer op dan dat het je kost. Met name in de huidige gespannen arbeidsmarkt, waarin het moeilijk is nieuw talent te vinden en te binden. Wellicht is de oplossing dichterbij dan je denkt. Bijvoorbeeld in de vorm van een professional waar je al succesvol mee hebt samengewerkt.
7 tips om je freelance netwerk te onderhouden
Werkt je organisatie veel met freelancers? Zonder dat je het wellicht door hebt, ben je al goed op weg met de eerste stap naar een optimale freelance funnel en een netwerk dat je ook in de toekomst in kunt zetten. Zelfs in een moeilijke arbeidsmarkt. Gebruik de kennis en contacten in je netwerk die je al bezit. Hierbij geven we je graag 7 eenvoudige tips die je vandaag al kunt gebruiken voor een actiever en meer betrokken freelance netwerk.
- Start een freelance pool en bouw deze uit
Bekijk welke freelancers nu voor je werken of naar tevredenheid voor je hebben gewerkt. Maak hier intern een freelance pool voor aan. Dit is de start van je eigen freelance community, waar je al ervaring mee hebt. - Nodig oud-medewerkers uit die zijn gaan freelancen
Freelancers met voorkennis over de werkwijze en cultuur van je organisatie kunnen een streepje voor hebben bij toekomstige klussen. Een korte aanlooptijd betekent dat je eerder toegevoegde waarde kunt zien in een opdracht. - Vraag je collega’s naar hun netwerk van goede freelancers, nodig deze uit.
Goede mensen kennen goede mensen. Maak hier dan ook slim gebruik van. - Profileer je organisatie actief met je freelance pool
Zet (online) campagnes uit voor de doelgroep om je pool uit te breiden met specialisten voor toekomstige opdrachten. Professionaliseer daarnaast je freelancen-bij-pagina. Hiermee werk je bovendien aan je employer branding voor freelancers. - Activeer de freelancers in je freelance pool
Communiceer met de freelancers die ervoor kiezen om deel uit te maken van je freelance pool. Betrek ze bij de ontwikkeling van je organisatie via periodieke relevante updates via bijvoorbeeld nieuwsbrieven. - Beloon actieve freelancers in je pool
Waardering is belangrijk. Ook met een klein gebaar. Het gaat allemaal om betrokkenheid. Denk bijvoorbeeld aan een berichtje met kerst of bij verjaardagen.
Deel actief kennis met de freelancers in je pool
Nodig freelancers uit voor cursussen, meet ups, kennissessies etc. Organiseer een momenten voor freelancers om elkaar te ontmoeten en te netwerken. Biedt mogelijkheden voor een netwerk binnen je eigen netwerk voor een sterkere lock-in.
Ga pragmatisch te werk
Zoals met ieder initiatief is het belangrijk om gewoon te beginnen. Zet die eerste stap en deel hiervan de resultaten voor extra enthousiasme en steun. Veel organisaties zijn zich wel bewust van het potentieel van een loyale, betrokken en actieve freelance base, maar hebben nog geen proces hiervoor ingericht. De verantwoordelijkheid voor het onderhouden van de relatie kan namelijk bij verschillende afdelingen en functies liggen. De hiring manager heeft in veel organisaties bijvoorbeeld in het inhuurproces, tijdens de samenwerking en na afloop van de samenwerking, het meeste contact met de freelancer. De relatie spitst zich hierbij vaak toe op de inhoudelijke behandeling en begeleiding van de opdracht. In andere organisaties is HRM of Inkoop/Procurement verantwoordelijk voor de relatie met externe professionals.
Door één persoon verantwoordelijk te maken voor de inhuur en het onderhouden van de relatie met externe professionals heb je al snel een groot voordeel op andere organisaties. Je laat hierbij zien dat je een extra stap zet, de inhuur van freelancers centraal regelt en serieus neemt. Een goede boodschap voor freelancers en dus jouw employer branding. Freelancers kunnen een soepele communicatie verwachten vanuit één plek. Voor freelancers, maar ook voor jouw employer branding, zeer positief!
Download de checklist
We hebben de vereisten voor de ideale freelance funnel in een handige checklist geplaatst. Stuk voor stuk tips en aansporingen die ervoor zorgen dat je als werkgever aantrekkelijk bent voor freelancers. Download de checklist De ideale freelance funnel.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!