Overslaan en naar de inhoud gaan

Meeste freelancers passen hun uurtarief (nog) niet aan bij hoge inflatie

In dit artikel vind je de gemiddelde freelance uurtarieven 2022 binnen marketing, communicatie & sales op basis van werkervaring en niveau.
Partner
Jellow

Jellow is het meest gebruiksvriendelijke freelance platform van Nederland en België. Het is de snelste manier om een freelancer te vinden voor jouw opdracht of project. Bij Jellow vind je namelijk meer dan 51.000 freelancers in de zakelijke dienstverlening. Handig, wanneer je zelf geen goede freelancer kunt vinden in je eigen netwerk. Ontdek eenvoudig de beste freelancers voor je opdracht op basis van ervaring, locatie of uurtarief en krijg binnen 24 uur min. 3 goede reacties van door jouw geselecteerde freelancers. Transparant en direct contact, zonder tussenkomst van bureaus of intermediairs. En jij bepaalt wie je inhuurt. Zo heb je altijd de beste freelancers binnen handbereik en blijven projecten én je organisatie in beweging.

Uurtarief freelancer
Uurtarief freelancer

Vorig jaar publiceerden we de gemiddelde uurtarieven voor freelancers 2021 ter indicatie voor opdrachtgevers. Ook nu hebben wij de gemiddelde freelance uurtarieven 2022 binnen de vakgebieden marketing, communicatie en sales op basis van senioriteits- en ervaringsniveaus in kaart gebracht. Deze gemiddelden zijn gebaseerd op onze Nederlandse freelance database van meer dan 50.000 actieve freelancers.

Let op! Deze uurtarieven zijn een indicatie van gemiddelde freelance uurtarieven in 2022 binnen Jellow. Freelancers dienen zelf hun uurtarief in te vullen bij aanmelding op het Jellow platform.

Gemiddelde uurtarieven binnen Jellow niet (veel) gestegen

De gemiddelde uurtarieven van freelancers zijn het afgelopen jaar niet gestegen of grotendeels gelijk gebleven. Dit is opvallend, omdat we in Nederland alleen al dit jaar te maken hebben met een inflatie van 10%, wat door veel producenten van diensten en producten wordt doorberekend in de kostprijs. In alle vakgebieden zien we dat de meeste freelancers zich niet wagen aan de verhoging van hun uurtarief in lijn met de inflatie.

Hoe wordt het uurtarief opgebouwd?

Het uurtarief van een freelancer is afhankelijk van het vakgebied waarin de freelancer actief is. Daarnaast spelen de vaste lasten, eventuele reiskosten en andere factoren zoals het niveau (junior, medior of senior), de werkervaring en de specialistische kennis een belangrijke rol in het bepalen van het uurtarief. Hierdoor kunnen freelance tarieven behoorlijk uiteen lopen. Zoek je een freelancer? Als opdrachtgever is het dan belangrijk dat je verder kijkt dan enkel het uurtarief.

Benieuwd naar de uurtarieven binnen andere vakgebieden? Hier vind je de gemiddelde freelance uurtarieven binnen de vakgebieden IT & development, finance, HR management, constructie, onderwijs en meer.

"Bij een lange opdracht kan een freelancer kiezen voor een lager uurtarief."

 

Opdracht speelt ook een rol in het uurtarief

Daarnaast speelt de inhoud of lengte van een opdracht ook een rol in het bepalen van het uurtarief van een freelancer. Bij een lange opdracht kan een freelancer kiezen voor een lager uurtarief, aangezien hij/zij meer inkomenszekerheid heeft voor een langere periode. Terwijl een korte opdracht juist kan leiden tot een hoger uurtarief (door opnieuw moeten werven van nieuwe opdracht etc.).

Schaarse arbeidsmarkt heeft invloed op het uurtarief

Ook schaarste binnen een vakgebied kan een rol spelen in het uurtarief. Is er veel vraag naar freelance developers, maar het aanbod is laag? Dan moet je als opdrachtgever concurreren door een aantrekkelijk aanbod te doen en betaal je al snel een hoger uurtarief voor een freelance developer. Het is opvallend dat deze vorm van marktwerking zich nog niet overal heeft vertaalt in sneller stijgende uurtarieven in schaarse functies binnen Jellow.

Gemiddelde uurtarieven binnen marketing, communicatie en sales

Hieronder vind je een overzicht van de gemiddelde freelance uurtarieven in 2022 bij Jellow binnen de vakgebieden marketing, sales en communicatie op basis van aantal jaren werkervaring van 0-2 jaar, 2-5 jaar, 5-10 jaar, 10-20 jaar en 20+ jaar. 

Binnen de vakgebieden en in het aantal werkervaringsjaren kunnen de uurtarieven variëren. Als opdrachtgever is het daarom goed om rekening te houden met andere factoren zoals opleiding, inhoud en duur van een opdracht of de specialistische kennis van een freelancer.  

Ervaring Marketing, communicatie & sales
< 2 jaar € 43,45
2-5 jaar € 54,08
5-10 jaar € 67,97
10-20 jaar € 79,92
20+ jaar € 83,95

De freelance functies waarop de tarieven gebaseerd zijn binnen bovenstaande vakgebieden zijn vrij breed. Zo varieert dit in functietitels van een copywriter of SEA marketeer tot een accountmanager.

Gemiddelde freelance uurtarieven op functietitel niveau

Hieronder vind je de freelance uurtarieven op basis van de meest voorkomende functietitels in marketing, communicatie en sales binnen Jellow.

uurtarieven marketing, communicatie & sales

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Jellow

Jellow is het meest gebruiksvriendelijke freelance platform van Nederland en België. Het is de snelste manier om een freelancer te vinden voor jouw opdracht of project. Bij Jellow vind je namelijk meer dan 51.000 freelancers in de zakelijke dienstverlening. Handig, wanneer je zelf geen goede freelancer kunt vinden in je eigen netwerk. Ontdek eenvoudig de beste freelancers voor je opdracht op basis van ervaring, locatie of uurtarief en krijg binnen 24 uur min. 3 goede reacties van door jouw geselecteerde freelancers. Transparant en direct contact, zonder tussenkomst van bureaus of intermediairs. En jij bepaalt wie je inhuurt. Zo heb je altijd de beste freelancers binnen handbereik en blijven projecten én je organisatie in beweging.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in