Werven vanuit een ander perspectief: freelancer management systemen (FMS) in opkomst

Met een FMS heb je zelf de regie over de opdrachten en freelancers van jouw organisatie.

In een krappe arbeidsmarkt is het niet eenvoudig om het beste talent te vinden. Vacatures staan langer open en het lijkt soms alsof de juiste kandidaat er simpelweg niet tussen zit. Of misschien zoek je naar een schaap met vijf poten. Hoe dan ook, recruiters staan hierbij vaak voor een moeilijke opgave. 

Het helpt dan om vanuit een ander perspectief te werven. Denk van vast naar flexibel, van project naar opdracht, van lange termijn naar korte termijn. We zien bijvoorbeeld steeds vaker dat grotere organisaties een centraal platform, bijvoorbeeld een freelancer management systeem, gebruiken voor hun flexibele inhuur, waardoor ze grip op het inhuurproces krijgen. Het vergemakkelijkt de werving bij moeilijk te vervullen vacatures

Wat is een freelancer management systeem

Een freelancer management systeem (ook wel FMS) is een platform of softwaresysteem dat wordt gebruikt om het werkproces van freelancers te beheren en te organiseren. Het kan helpen bij het beheren van opdrachtaanvragen, het communiceren met freelancers, het bijhouden van uren en het contracteren en uitbetalen van freelancers. Het is een nuttig hulpmiddel voor zowel freelancers als mensen die met freelancers werken. Het kan de efficiëntie en productiviteit verhogen en het maakt het gemakkelijker communiceren en samen te werken. Rechtstreeks contact tussen freelancer en opdrachtgever is bij een FMS belangrijk. Met een FMS heb je dus zelf de regie over de opdrachten en freelancers van jouw organisatie. Voorbeelden van een FMS zijn Younited, Jellow, Workmarket, Nétive en ZZP365.

Wanneer gebruik je een FMS?

Wanneer er sprake is van arbeidsmarktkrapte is het logisch dat werkgevers en opdrachtgevers inventief moeten zijn in de zoektocht naar werknemers voor hun bedrijf of team. De toename van flexibilisering speelt hierbij een belangrijke rol. Steeds meer grotere organisaties gebruiken een FMS bij het matchen van opdrachten en freelancers op een gestructureerde en transparante manier. Het is namelijk een plek om opdrachtgevers en freelancers snel, gemakkelijk en veilig bij elkaar te brengen, zodat er geen tijd verloren gaat aan zoektochten en er meer aandacht is voor de samenwerking.

De voordelen en nadelen van een FMS

Wanneer je organisatie klaar is om met een FMS te werken heb je zeer waarschijnlijk eerst een grondige marktverkenning gedaan. Dan kijk je naar de relevantie van de profielen op de platformen en de referenties. Daarnaast heb je wellicht al geëxperimenteerd met flexibele inhuur, waarbij de voordelen en nadelen zijn afgewogen na afloop van de samenwerking of opdracht.

Het is echter goed om jezelf af te vragen in hoeverre je organisatie hier al klaar voor is. Betrokkenheid van alle afdelingen is cruciaal: business, HRM, legal, finance en inkoop.

Werken met een FMS heeft meerdere voordelen:

  • Bij urgente (specialistische) vacatures kan snel worden geschakeld en de freelancer worden ingehuurd.
  • Volledige ondersteuning, van opdrachtaanvraag en communicatie tot contracting en uitbetaling.
  • Direct onderhouden van relatie tussen opdrachtgever en freelancer, zonder tussenpartij.
  • Vissen in een grotere vijver van potentieel passende kandidaten.

Echter zijn er ook belangrijke kanttekeningen te plaatsen:

  • Veel freelancers werken tegenwoordig graag remote. Dit heeft impact op aansturing en leidinggeven. 
  • praktisch gezien kan communicatie lastig zijn. Een goede onboarding is van groot belang.
  • De schaarste op de arbeidsmarkt is ook merkbaar bij freelance talent. Werk aan een sterke employer branding voor het overtuigen van talent.
  • De kosten voor goed freelance talent zijn redelijk hoog (dit is uiteraard relatief). De professional weet namelijk wat hij/zij waard is. 
  • Een uitgewerkte visie en vastgelegd organisatiebeleid versnelt en verbetert de samenwerking en zorgt vooraf voor de juiste verwachtingen. Zorg intern voor een CFO (Chief Freelance Officer).

Hoe vergelijk je de verschillende freelancer management systemen?

Bij de keuze van een freelancer management systeem ga je niet over één nacht ijs. Waar kun je de beschikbare aanbieders op vergelijken? Hierbij een paar ideeën:

  • Aantal freelance profielen per vakgebied op het platform
  • Aantal beschikbare freelancers op het platform
  • Gemiddelde duur van een opdracht op het platform
  • Beschikbaarheid in verschillende talen op het platform
  • Specifieke technische functionaliteiten van het platform
  • Mate van serviceondersteuning en ontzorging
  • Financieel model bij inhuur van een freelancer (abonnement of service fee)
  • Mogelijkheid om organisatie te profileren (employer branding)
  • Mogelijkheid tot relatieopbouw met freelancer (bijv. via freelance pools)

Met de keuze voor een freelancer management systeem biedt je jouw organisatie meer mogelijkheden om snel en veilig het juiste talent te vinden. In de huidige arbeidsmarkt heb je uiteraard geen succesgarantie bij werving, maar je plaatst jezelf wel in een goede positie om sneller de beste kandidaat te vinden.
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →