Van het IAB komt het bericht dat de online mediabestedingen in Europa in 2005 meer dan 4 miljard euro bedroegen, 4,02 miljard om precies te zijn.
De uitkomsten van het online bestedingensonderzoek uit 14 Europese landen zijn hiertoe bij elkaar opgeteld.
De Britten lopen in het rijtje voorop, met een aandeel van maar liefst 35,9 procent (om en nabij 1,4 miljard euro), gevolgd door Frankrijk (27,3 procent) en Duitsland (22 procent). De rest van de gemeten Europese landen volgt echter op grote afstand: Spanje telt 3,7 procent, Italië komt met 3,4 procent op een vijfde plek.
De totale online advertisingbestedingen in Nederland bedroegen volgens het IAB in 2005 170 miljoen euro (waarvan 97 miljoen besteed aan online display advertising, de bedragen die naar zoekmachinemarketing gaan, zijn niet gemeten).
De uitkomsten moeten echter gezien worden als een ruwe schatting, daar de onderzoeksmethodieken per land verschillen. Het ene land rekent bruto bestedingen, de ander houdt het bij netto, en het aantal gemeten kanalen en/of advertentieformaten kan per land verschillen. Details hierover kun je teruglezen in het onderzoeks-rapport van Digital Strategy Consulting, het rapport is bij hen op te vragen.
De onderzochte landen zijn Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Italië, Nederland, Polen, Roemenië, Spanje en Groot Brittannië.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!