U had het vast al gemerkt, vandaag zijn er weer heel veel merken, bedrijven en andere organisaties druk met inhakers op 1 april. De ene net iets beter geslaagd dan de andere… We kunnen nu hieronder een lijst maken van alle grappen die vandaag (of een week eerder) voorbij zijn gekomen op social media, maar liever verzamelen we de leukste, meest geslaagde grappen van merken ooit gemaakt:
Spaghetti-oogst
De eerste: deze van de BBC, die op 01-04-1957 verkondigde dat vanwege een zeer milde winter spaghetti-oogst rondom het meer van Lugano zeer geslaagd was. In een filmpje voerden ze Zwitserse boeren op die slierten oogstten uit bomen. Veel mensen belden met de BBC met de vraag of deze bomen ook in Engeland te verkrijgen waren. De BBC gaf als antwoord dat ze dan een sliert spaghetti in een blik saus moesten planten en ‘hope for the best’.
Kleurenpanty
De Zweedse televisie kwam in 1962 met hun eigen technisch expert, Kjell Stensson, die op televisie uitlegde hoe je je zwart-wit teeveetje in een kleurentelevisie kon veranderen. Groot nieuws! Het enige wat je hoefde te doen, was een panty over het scherm trekken. Door de lichtval zou het lijken alsof je naar een kleurenscherm zat te kijken. Hij gaf vervolgens een demonstratie op tv. Duizenden Zweden trapten erin. De eerste uitzendingen in Zweden in kleur startten overigens in 1970, op 1 april.
Taco Liberty Bell
In 1996 kondigde Taco Bell in paginagrote advertenties in 6 grote Amerikaanse kranten aan dat het bedrijf de Liberty Bell had gekocht en dat deze voortaan de Taco Liberty Bell zou heten. Honderden bezorgde burgers belden met het National Historic Park in Philadelphia (waar de klok te vinden is). Een paar uur later liet Taco Bell weten dat het een grap was. De leukste inhaker hierop kwam uit het Witte Huis, waar de perschef verklaarde dat het Lincoln Memorial ook verkocht was, en voortaan het Ford Lincoln Mercury Memorial zou heten.
Upside down
Google doet altijd graag mee aan 1 april. In 2009 introduceerden ze een nieuwe ‘kijk-ervaring’… als kijkers de speciale video aanklikten, stond de hele site opeens ondersteboven. Google gaf aan kijkers de tips om de monitor ondersteboven aan het plafond te hangen, voor beter kijkplezier.
Rickrolling
Nog eentje van Google: in 2008 deed YouTube leuk mee door al de video’s op de homepage door te linken naar deze gouwe ouwe:
Whopper voor linkshandigen
In 1988 adverteerder Burger paginagroot in USA Today dat ze een nieuw product hadden: de Whopper voor linkshandigen. Special voor 32 miljoen Amerikanen die anders moeite hadden een normale Whopper vast te houden. Duizenden Amerikanen trapten erin. De linkshandigen-grap is vaker gemaakt, maar dit is de beroemdste versie.
Waar is Jan?
Grolsch: ZwarteCross-bierpijpleiding
Ieder jaar rijdt Grolsch met tientallen tankwagens naar het festival de Zwarte Cross. Dat is natuurlijk niet goed voor het milieu, en daarom wilden ze in 2015 een 'ZwarteCross-bierleiding' aan gaan leggen. ‘De hightech bierleiding overbrugt een afstand van zo'n 40 kilometer’. Dat is niet goedkoop - zo'n 16 miljoen euro - gelukkig krijgt het project 'overheidssubsidie in het kader van vernieuwende Europese infrastructuurprojecten'.
Hunckemoller kikker in de bil.
Ja, ik vond ‘m leuk, vorig jaar:
H&M: Limited Mark Zuckerberg-collectie
Dit jaar is de nieuwste collectie van H&M afkomstig van niemand minder dan Facebook-oprichter Mark Zuckerberg. Het modepakket bestaat uit zeven grijze t-shirts en één simpele spijkerbroek.
Ola stopt met raketjes
Ola kondigde vorige week aan te willen stappen met zijn populairste ijsje: de raket. Natuurlijk was het een hoax (en technisch gezien ook geen echte 1 april-grap), maar toch trapten een aantal landelijke kranten, nieuwszenders en magazines er compleet in. Geslaagde grap dus. Gisteren en vandaag probeerde Ola de verbolgen redacties te lijmen met een zoenoffer: gratis ijsjes (en terwijl ik dit schrijf, komen ze binnen!)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!