Zo bepaal je de juiste categorie voor jouw Effie Award

De verschillen tussen de zeven Effie Award-categorieën op een rij.

Om kans te maken op een Effie Award, is het belangrijk dat de case in de juiste categorie wordt ingezonden. In totaal zijn er zeven verschillende categorieën. Welke categorie het beste bij de case past, is in de meeste gevallen afhankelijk van de campagnedoelstellingen. Ons advies is om eerst goed de categorieomschrijvingen te lezen en op basis hiervan je keuze te maken. In de meeste gevallen is het duidelijk in welke categorie de case thuishoort, maar het kan ook voorkomen dat een case bij meerdere categorieën past of dat je blijft twijfelen. In dat geval kun je altijd de hulp inschakelen van de Effie-helpdesk.

Maatschappelijk
In de categorie Maatschappelijk belonen we uitzonderlijk effectieve, issue gerelateerde cases. Dat kan zijn van non-profitorganisaties en/of van commerciële partijen die tijdens een campagne het maatschappelijke resultaat ook aantoonbaar vooropstellen. Het betreft campagnes over onderwerpen zoals armoede, duurzaamheid, gezondheid, onderwijs en diversiteit. De maatschappelijke impact is aantoonbaar het resultaat van de gekozen strategie en een verandering in de bewustwording wordt bewezen door een aantoonbare attitude- en/of gedragswijziging bij het publiek.

Merk
In de categorie Merk belonen we uitzonderlijk effectieve merkcases. Het betreft merkcampagnes, een (her)positionering of een merkintroductie. De merkpositie verbetert, de merkperceptie wijzigt aantoonbaar en de commerciële (gedrags)resultaten bewijzen de duurzame en uitzonderlijke prestatie van de gekozen merkstrategie ten opzichte van de concurrentie.

Gedrag Lang
In de categorie Gedrag Lang beloont de vakjury uitzonderlijk effectieve, langlopende commerciële gedragscases. De looptijd is in ieder geval langer dan vier maanden, maar is bij voorkeur langer en kan meerdere jaren beslaan. De concurrentiepositie verbetert aantoonbaar over een langere termijn. De commerciële resultaten bewijzen de uitzonderlijke prestatie van de gekozen, integrale marketing- en communicatie-aanpak.

 

Gouden Effie Winnaar 2023
In 2023 won de campagne 'Hoe Hertog Jan uitgroeide tot het #1 biermerk van Nederland' een Gouden Effie in de categorie Gedrag Lang

Gedrag Kort
In de categorie Gedrag Kort belonen we uitzonderlijk effectieve, kortlopende commerciële gedragscases. De looptijd is maximaal vier maanden. Het betreft bijvoorbeeld activatiecampagnes, inhakers, tijdelijke aanbiedingen. De commerciële resultaten zijn toewijsbaar aan de gekozen strategie en het concept. Ze zijn niet simpelweg ‘gekocht’, of te verklaren door externe factoren als het seizoen.

Branded Customer Experience
In de categorie Branded Customer Experience belonen we uitzonderlijke commerciële resultaten op zowel gedrags- als merkniveau. Dit resultaat is bereikt door nieuwe klantervaringen die de merkpositionering bewijzen. De customer journey staat aan de basis van het succes. De Branded Customer Experience heeft een duidelijke relatie met de merkpositionering en voegt waarde toe voor zowel de klant als de business.

Impactvolle Propositie
In de categorie Impactvolle Propositie belonen we originele producten of diensten die hebben gezorgd voor een buitengewone verandering in houding en/of gedrag, waardoor de positie van het merk of de organisatie is versterkt. Met andere woorden: de propositie zélf heeft impact gehad. Een campagne kan hebben bijgedragen aan het succes, maar was niet de primaire factor. Het product of service idee is (mede) in Nederland ontwikkeld.

Succesvolle Introductie
In de categorie Succesvolle Introductie belonen we nieuwe producten, diensten of merken die binnen een jaar een sterke marktpositie hebben veroverd. De looptijd van de case is maximaal één jaar. De campagne en andere marketingactiviteiten hebben ervoor gezorgd dat het nieuwe product of de nieuwe dienst succesvol is gelanceerd en een goede basis heeft voor verdere groei.

Klaar? Inzenden maar!
Heb je de juiste categorie geselecteerd? Dan is het tijd voor de volgende stap: het downloaden van het nieuwe inzendformulier. Dit jaar gaat Nederland namelijk voor het eerst gebruikmaken van het internationale inzendformulier van de Effie Awards (de prijs wordt in 125 landen uitgereikt). Dit betekent dat er voor de zeven categorieën nu nog maar één formulier is, wat het beoordelingsproces eenvoudiger maakt. Cases zijn beter onderling vergelijkbaar en het wordt makkelijker om de data te analyseren. Last, but not least is natuurlijk het inzenden van de case. Klik voor 26 augustus aanstaande
HIER om in het inzendportaal te komen.

Succes.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →