Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: naamswijzigingen kosten evenementen veel bekendheid

Evenementen die hun naam veranderen, lopen risico om flink in te leveren aan naamsbekendheid. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek.
Kunstenaar Frankey, Natwerk, schaatst Keizersrace op Amsterdamse grachten
Kunstenaar Frankey, Natwerk, schaatst Keizersrace op Amsterdamse grachten
© Kunstenaar Frankey, Natwerk, schaatst Keizersrace op Amsterdamse grachten
Kunstenaar Frankey, Natwerk, schaatst Keizersrace op Amsterdamse grachten
Kunstenaar Frankey, Natwerk, schaatst Keizersrace op Amsterdamse grachten
© Kunstenaar Frankey, Natwerk, schaatst Keizersrace op Amsterdamse grachten

Evenementen die hun naam veranderen vanwege een sponsor die aan- of afhaakt, moeten rekening houden met een dalende naamsbekendheid. Zo zijn het NK Schaatsen en het NK Wielrennen na het toevoegen van sponsoren aan de evenementnamen respectievelijk zestig en vijftig procent van hun bekendheid verloren. Dat stelt Hendrik Beerda Brand Consultancy op basis van onderzoek dat is ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam.

related partner content for mobile comes here

Sportevenementen en beurzen

Naamswijzigingen naar het Daikin NK allround & Sprint Schaatsen en Nederlandse Loterij NK Wielrennen doen de twee bekende sportevenementen vooralsnog geen goed, aldus het consultancybureau. Dat komt volgens onderzoeker Beerda in het geval van Daikin ook omdat Daikin een 'onbekende sponsor' is.

Consumentenbeurs Winter Fair, voorheen bekend als de Margriet Winter Fair, levert incasseert ook, stelt Beerda. 'Ook hier wordt de consument in verwarring gebracht, maar nu omdat mede-organisator Margriet zijn naam van het evenement afhaalde. Na deze ogenschijnlijk kleine ingreep kelderde de naamsbekendheid met 40 procent.'

En de Vakantiebeurs en Huishoudbeurs zijn weliswaar niet van naam veranderd, maar hebben twee jaar niet plaatsgevonden vanwege de coronapandemie. Voor de pandemie trokken beide beurzen honderdduizend bezoekers per editie. Of ze dat een volgende keer weer gaat lukken? Beerda: 'Beide beurzen zullen veel in reclame moeten investeren om hun marktpositie weer op het precorona-niveau te krijgen.'

De vijf genoemde evenementen daalden in de periode 2020 - 2022 het hardst in merkkracht, stelt het consultancybureau - dat het onderzoek in eigen beheer uitvoert en publiceert.

Formule 1 profiteert van Max Verstappen

Stijgers qua merkkracht zijn er ook. De hardste is de Grand Prix van Nederland, van plek 28 naar plek 10. Beerda noemt dat vooral te danken aan de sportieve prestaties van Max Verstappen, die de Formule 1 veel bekender heeft gemaakt in Nederland. Overigens luidt de officiële naam van het evenement in ons land Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix.

Andere harde stijgers in merkkracht zijn Lowlands, Amstel Gold Race, Johan Cruijff Schaal en Nederlands Filmfestival. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in