Op 11 januari won Kristel Vanderlinden het Gouden Koffiekopje 2024 als allerbeste voorspeller van de marketingcommunicatietrends in 2023. Dat gebeurde in een setting van een paar honderd mensen uit de media en reclame en de organisatie en de toekenning was gebaseerd op een paar goed geplaatste voorspellingen over mediagebruik en maatschappelijke trends die – kennelijk – behoorlijk goed waren uitgekomen.
Nu neemt de organisatie van het Gouden Koffiekopje die prijs zelf óók niet te serieus, maar het is dus een veelgehoorde klacht dat het marketeers niet ontbreekt aan podia om zichzelf in de spotlights te zetten met één van de vijftig (!) vakprijzen die je in dit vak kunt winnen. Met daarbinnen weer categorieën, goud, brons, groot, klein, noem een dwarsstraat.
Feitelijk zijn al die Effies, Accenten, Leeuwen, Esprix en Lampen niet zozeer bedoeld voor het marketingvak. Ze bestaan omdat marketingbureaus – reclamebureaus, mediabureaus, marktonderzoekbureaus, marketingadviesbureaus etc – een bewijs nodig hebben dat ze goed zijn; een claim for fame die ze kunnen gebruiken om aan te tonen dat ze goed werk leveren en elke prijs heeft daarin zijn unieke waarde: Wie in zee gaat met een contentmarketingbureau dat een contentmarketingprijs heeft gewonnen – of zelfs een hele prijzenkast vol marcomprijzen – mag hopen op dezelfde kwaliteit als is geleverd voor de winnende case. Dat klinkt nog best logisch allemaal.
Het noeste werk van een marketingafdeling
Punt is wel dat de opdrachtgever, het merk, het marketingteam dat de analyse van het probleem en de marketingstrategie die eruit volgde er daarbij nogal bekaaid vanaf komt. Een geweldige campagne of een briljante film is niet het begin maar het resultaat van goed en gedegen marketing-denkwerk. De inzendingen voor al die voorgenoemde bureauprijzen komt dus ook van de bureaus zélf. Zij zijn zelf immers het meest gebaat bij het winnen ervan.
Nu zijn er awards te winnen (of eigenlijk er is één award te winnen) door en voor de ‘Beste Marketeer’ in de vorm van de CMO van het Jaar Award, maar daarmee wordt het noeste werk van een marketingafdeling - of die nou zo wordt genoemd of niet - zélf nog niet beloond, al straalt de prestatie van een CMO natuurlijk wel een beetje af op het team van de winnaar.
Om een uitzonderlijke prestatie te belonen voor het totaal-kunstwerk dat marketing soms kan zijn zijn er de NIMA Awards. Als beroepsvereniging voor professionals in marketing wil NIMA het werk belonen van het hele marketingteam, inclusief zijn bureaus, en inclusief het hele bedrijf/merk dat bijgedragen heeft aan het marketingsucces. Doet NIMA overigens al tientallen jaren en ze tellen écht in je branche of industrie. Want marketing is teamwork en als álles eens goed uitpakt, ál het getoonde lef de goede kant opvalt en als álle sterren eens een keer goed staan, is dat een prestatie die ver voorbij het niveau van een mooie reclamefilm of slimme online strategie reikt. Dan ben je voor even het beste marketingbedrijf van Nederland.
Ook dit jaar reikt NIMA op de NIMA Marketing Day – 13 juni – de NIMA Marketingprijzen uit. Dit is dé ultieme marketingprijs van Nederland, waarbij we dus niet alleen naar marketingcommunicatie kijken, maar naar het complete plaatje. Daar vieren we onze fascinatie voor het marketingvak. Met de NIMA Marketingprijzen vieren we gezamenlijk het vakgebied marketing en erkennen we de bedrijven en marketeers die daadwerkelijk buitengewone marketingprestaties hebben geleverd.
Marketing als totaalconcept
Bijzonderheid is wel dat NIMA afhankelijk is van aangedragen nominaties voor de longlist, want terwijl iedereen kan oordelen of een marketingcampagne je ‘pakt’(of niet), is het voor marketing, het masterplan áchter de campagne, soms best lastig oordelen waar ‘m dat in zit. Om die reden zijn er drie behoorlijk zware jury’s opgetuigd om de aangedragen nominaties te beoordelen op ‘alles marketing’: van de segmentatie tot de propositie, van branding tot de aansluiting op markttrends; de NIMA Awards belonen marketing als totaalconcept, waarbij de prestatie afstraalt op álle marketingprofessionals die betrokken waren bij het eindresultaat. De NIMA Marketing Company of the Year Awards 2022 werden gewonnen door Bever (Large), DVJ Insights (Medium), en Wastecraft (Small). NIMA zoekt opvolgers.
Jouw mening of inval wordt dus ten zeerste gewaardeerd. Uit de heup en zonder er te lang over na te denken luidt de vraag aan iedereen die daar iets van vindt:
Welk bedrijf of welk merk leverde volgens jou de beste marketingprestatie van 2023?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!