International Women’s Day (IWD) is een dag waar ik normaal nooit zo bij stil sta – voor mij is het elke dag Internationale Vrouwendag. Heel cliché, maar waar. Dit jaar is het internationale thema #ChooseToChallenge. Een thema dat mij direct aansprak, want er is nog veel te winnen. Te weinig vrouwen hebben invloed in de Nederlandse reclame-industrie, met name op de creatieve vloer.
Volgens de website van IWD is vandaag een dag van ‘zichtbaarheid, gelijkheid, het vieren van prestaties en actie ondernemen’. Zo vraagt branchevereniging VIA er aandacht voor door op hun social kanalen foto’s te delen van vrouwen die werkzaam zijn in de creatieve wereld. Ook ik heb mijn foto met ze gedeeld. Toch is dit een onderwerp waar we vaker dan één dag bij stil zouden moeten staan. Echte actie komt niet van één dag reflecteren. Individueel zijn we allemaal verantwoordelijk voor onze eigen gedachten en daden – all day, every day
Vier vrouwen op de creatieve vloer
Bij Wunderman Thompson, dat geleid wordt door Managing Director Anita Lotten, werken op de creatieve vloer vier vrouwen: Saskia Meijer, Leda Bartolucci, Joëlle van der Geest en ik, Iris de Bruin. Zoals bij veel bureaus werken er bij ons meer vrouwen aan de kant van account dan bij creatie. En zoals bij veel bureaus hebben de vrouwen op onze creatieve vloer niet de functie van Creative Director (of hoger). We hebben vijf Creative Directors: één voor één hardwerkende, inspirerende creatieven, maar alle vijf zijn het witte heteroseksuele cisgender mannen.
Wat hebben huidskleur, gender en geaardheid te maken met een dag als vandaag? Well, alles. Feminisme gaat in mijn ogen ook over kleur, gender, seksualiteit en mensen met een beperking. Er zijn nog steeds zoveel stemmen die niet genoeg gehoord worden of een podium krijgen. Om een podium te kunnen krijgen, helpt het enorm wanneer de leiding van een bureau dat ook vindt. Daarom vind ik de verandering bij Wunderman Thompson van het afgelopen jaar erg mooi. Anita Lotten is één van de weinige vrouwen van kleur die een creatief bureau leidt in Nederland. Zij is zeker een rolmodel.
Sinds mijn creatieve teammaatje Joëlle en ik aan het werk zijn in het reclamevak hebben we al zo vaak de opmerking gekregen hoe bijzonder een vrouwelijk creatief team is. Daar ging ik ooit nog tegenin, want ik kende net zo veel vrouwelijke als mannelijke creatieven. Maar ik besefte al snel dat het inderdaad bijzonder is – en niet op de goede manier.
We lopen achter op de rest van de wereld
Dr. Jean Grow van de Marquette University onderzocht de genderdiversiteit in de creatieve sector1 wereldwijd. Hieruit blijkt dat in Nederland nog geen 13,8% van de werknemers in de creatieve sector vrouw is. En daarvan heeft slechts 4,9% van de vrouwen creatief directeur op haar kaartje staan. We lopen ver achter op de rest van de wereld (waar ook nog veel te winnen valt), waar 23,5% van alle medewerkers in de sector vrouw is en 16,1% creatief directeur.
Een kleine oefening ter demonstratie: Kun je op dit moment 20 of meer vrouwelijke creatieven (dus geen accountmanagers, producers of strategen) in de Nederlandse reclamebranche noemen, uit je hoofd? En lukt het om 20 mannelijke creatieven op te noemen? Of misschien wel meer dan 40? En denk dan eens na hoeveel van die 20 vrouwen die je kunt noemen, vrouwen van kleur zijn. Ik kom zelf ook niet eens op een hand vol.
Hoe diverser, hoe beter
Diversiteit op de werkvloer zorgt ook voor diversiteit in het werk. En dat is toch het hoogst haalbare in ons creatieve vak? Onderscheidend, effectief werk maken? Ik ben persoonlijk een beetje klaar met de vraag of meer vrouwen op de vloer zorgt voor beter werk. Omdat we nog nooit meer vrouwen op de creatieve vloer hebben gehad dan mannen, of mensen van kleur, weten we niet wat het effect op het werk gaat zijn. Als je vooraf al twijfelt of het wel nodig is voor beter werk, vraag jezelf dan af waarom je denkt dat vrouwen slechter werk maken dan mannen. Ik denk dat het werk er beter van wordt, want meer verschillende mensen zorgt voor meer verschillende insights, meer creatieve oplossingen.
Dr. Grow benoemde ook nog waarom meer vrouwen in creatieve functies zorgt voor effectievere campagnes: “De helft van de wereldpopulatie bestaat uit vrouwen en zij nemen 80% van de consumptiebeslissingen. Als hun stem een groter deel uitmaakt van de boodschap, wordt de boodschap realistischer tot hoe vrouwen de wereld ervaren en hebben we niet meer te maken met een soort van fantasiebeeld.”
“We can all choose to challenge and call out gender bias and inequality.
We can all choose to seek out and celebrate women's achievements. Collectively, we can all help create an inclusive world.
From challenge comes change, so let's all choose to challenge.”
Het thema van International Women’s Day 2021
Als witte vrouw heb ik één glazen plafond minder te doorbreken dan een vrouw van kleur. Ik ben me bewust van mijn white privilege. Ik ben geen expert en heb nog veel te leren. Maar met een thema als #ChooseToChallenge kies ik er vandaag voor om de Nederlandse creatieve industrie uit te dagen: Wat is één ding dat je kunt doen om meer vrouwen, en vooral vrouwen van kleur, op je creatieve vloer te krijgen?
Wat doe ik zelf? Als Board Member bij RA*W maak ik me hard voor de jonge vrouwen in onze industrie en help ik creatief jong talent vooruit. Daarnaast probeer ik zelf zichtbaar te zijn als vrouwelijke creatief, en hopelijk ooit als creatief directeur, om zo een rolmodel te kunnen zijn voor de nieuwe generaties. Want met maar 5% vrouwelijke ECD’s zijn rolmodellen keihard nodig.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!