Het heeft lang geduurd, maar eindelijk mogen we terug naar kantoor. Voor de collega’s en klanten van Wunderman Thompson betekent dit terug naar een kantoor waar ze nog nooit met z’n allen hebben gewerkt. Vorig jaar zomer werd het opgeleverd, nu kan de achtste verdieping van de WPP Campus, waar het creatieve bureau is gevestigd écht gaan leven. Volledig klaar voor het ‘nieuwe’ werken. Het kersverse kantoor was al ingericht op een andere manier van gebruik. Veel plekken om samen te werken, een koffiecorner om bij te praten, een vliegtuigje om op te zitten en verschillende ruimtes om te brainstormen. Perfect voor zowel collega’s als klanten.
Designers Alrik Koudenburg en Roel Elsinga zijn verantwoordelijk voor de inrichting van het nieuwe kantoor. Managing Director Anita Lotten vroeg hen na de succesvolle samenwerking op het vorige kantoor (JWT), op het Leidseplein, terug voor deze bijzondere klus. Wanneer we met het duo over de vloer lopen, hebben we het gevoel dat we met de kunstenaars door hun eigen schilderij wandelen. Bij elk detail hoort een verhaal. Roel: ‘Die poefjes voor het raam, die de vorm hebben van een boot? Als je goed kijkt, zijn ze optisch net zo groot als de woonboten die op de Amstel liggen’. Over alles is nagedacht. ‘Het gaat niet om ons, maar om de mensen die hier, op deze plek, willen zijn. Die moeten een fijn gevoel hebben. Vaak onbewust voelt een plek prettig of niet.'
Om dat gevoel te creëren, is eenheid belangrijk. Kleuren en materialen zijn op elkaar afgestemd. Koel beton in combinatie met warm eiken. We zien messing in combinatie met grijs. Veel zachte stoffen. En bijna alle objecten staan op ranke poten, zijn rond of hebben ronde hoeken. ‘Dat is nodig, want het zware beton met veel rechte, hoekige stukken oogt zwaar en mannelijk. Door daar ronde vormen, maar ook zachte materialen, en bijvoorbeeld planten, aan toe te voegen, maak je het geheel zachter. Fijner. Plezieriger om in te werken. Zo combineren we masculiene en feminiene kwaliteiten.’
Bij binnenkomst valt onmiddellijk de grote bar op. Die is daar heel bewust gemaakt. ‘Aan de bar begin je de dag met een koffie en een praatje. Maar het is ook de plek om aan het einde van de dag even te ontspannen of om een staande vergadering te houden. Er tegenover in het nisje kun je even zitten. Je zit daar heel uitnodigend, je staat open voor een gesprekje. Je zit daar hooguit een kwartiertje, daarna ga je ergens werken.’
Ze wijzen naar de tafels. Zoals gezegd: geen hoeken, maar rondingen. De nisjes met hun bogen. De bijzondere hoge ovalen werktafel met uitzicht op de Amstel. Het zijn allemaal op maat gemaakte objecten. ‘Die ovalen hangtafel zie je ook vaak in koffiebarretjes – deze heeft een ovalen vorm met een overkapping voor meer geborgenheid. Hier klap je je laptop open, ga je even werken en weer verder. Er zijn 15 van die verschillende werkplekken en die hebben allemaal een eigen functie.’
Alrik: ‘Het idee is dat door het gevarieerde aanbod mensen vanzelf op enig moment opstaan en lopen naar een andere plek. En dat is goed. In San Francisco, waar ik tot voor kort een interieurbureau leidde, hebben mensen een app op hun computer die voor hen, op gezette tijden, het bureau automatisch omhoog of omlaag zet. Uit onszelf staan we namelijk niet zo snel op om te bewegen. Design kan daarbij helpen met vriendelijke reminders.'
Computers staan er nauwelijks, die zijn voor thuis. Daar is de beste plek om langdurig geconcentreerd te kunnen werken. Dat is een van de lessen die we hebben geleerd uit de COVID-periode. Zoals ook is gebleken dat creatieve mensen juist wel samen willen komen. Om tot de beste ideeën te komen. Daar is het nieuwe kantoor uitermate geschikt voor. Overal zijn plekken om te hangen, om te schrijven op de wanden, om te sparren. Mensen laten het bruisen en zorgen voor de energie op deze prachtige werkplek dat allang niet meer voelt als een traditioneel kantoor. Maar ook niet als een typisch creatief bureau waar het vaak niet gek genoeg kan zijn. Het is werken 3.0.
Het straalt klasse uit. Er is rust en eenheid. Een plek om naar toe te gaan. Niet alleen als collega’s, maar ook als klant.
En wat absoluut helpt, is het schitterende uitzicht op de Amstel. Zeker wanneer op een mooie dag het fenomenale dakterras op de negende verdieping ook nog eens is geopend. Je zou bijna vergeten dat er ook nog gewerkt moet worden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!