In iedere aflevering laten we een ander talent (vanuit de RA*W community) aan het woord, en dan vooral over zijn of haar muzikale invloeden en de link naar merken. Hoe kijken jonge talenten in de creatieve industrie naar muziek en geluid in advertising en branding? Welke merken bewonderen ze? En natuurlijk willen we weten wie hun favoriete artiest is.
In deze aflevering: Mara Janssen, creatief strateeg bij Selmore creative agency.
Wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Mara Janssen, 010’er, creatief strateeg bij Selmore creative agency, bestuurslid van RA*W, en junior jurylid van de Effie Awards. Met een achtergrond aan de TU Delft voel ik me soms een vreemde eend in de creatieve industrie, maar ik heb stiekem altijd al een zwak gehad voor merken. Dus het was ook niet zo vreemd dat ik halsoverkop verliefd ben geworden op dit vak.
Welk merk bewonder je en waarom?
Spotify begrijpt het. Ze kennen de kracht van doeltreffende marketing om een emotionele band met hun gebruikers op te bouwen. Ze zijn onwijs klantgericht! Het lijkt bijna alsof ze je door en door kennen, enkel door de muziek die je beluistert. Ze weten al wat je wilt voordat je het zelf beseft. Ze gaan fantastisch om met alle data, zowel in de app als in campagnes (zie afbeelding). Elk jaar worden sociale media overspoeld met Spotify Wrapped-posts.
Van Spotify krijg ik echt het gevoel dat ze me begrijpen. Mijn favoriete campagne die dat laat zien is 'Let the Song Play':
Als je denkt aan je favoriete merk - als het een theme song zou hebben, welke zou dat zijn?
Momenteel is GUCCI absoluut mijn favoriet. Een vooruitstrevend luxe merk met een sterke connectie met de popcultuur. Voor mij vertegenwoordigt het een onweerstaanbare balans tussen elegantie en vernieuwing. De campagne met de disco-klassieker van Giorgio Moroder en A$AP Rocky, Iggy Pop en Tyler The Creator laat dat precies zien.
En als Gucci een theme song zou hebben, dan zou dat "Leave The Door Open" van Bruno Mars, Anderson .Paak, Silk Sonic zijn. Dit nummer past echt bij de sfeer als je helemaal in Gucci-stijl door een huis zou dansen.
Welk merk (nationaal of internationaal) onderscheidt zich door het gebruik van muziek te omarmen? Heb je een voorbeeld van een campagne waar dit uit blijkt?
Ik vind dat Nike dit altijd heel goed doet. En natuurlijk noem ik niet zomaar een naam. Maar storytelling zit in het hart van Nike, en dat laten ze ook zien met hun muziekgebruik.
Een van hun recentere campagnes is voor mij echt puur emotie, verteld door middel van een clublied. Daar gaat mijn voetbalhart sneller van kloppen.
Wat is je favoriete artiest/band? Kun je uitleggen waarom?
Makkelijk, Jorja Smith. Haar stem heeft diepgang, emotie en soul. Haar teksten zijn bijna poëtisch. Hoewel haar muziek duidelijk hedendaagse elementen bevat, heeft het ook een tijdloos karakter. Ultieme tip: bekijk haar tiny desk sessie.
Jorja staat zeker op nummer 1, maar Loyle Carner is echt een gewaagde concurrent. Hij gebruikt zijn muziek om verhalen te vertellen, vaak met poëtische teksten en diepgaande boodschappen.Gelukkig kan ik een beetje smokkelen, want deze twee hebben samen een nummer gemaakt: "Loose Ends".
Als je die artiest of band zou vergelijken met een merk; welk merk zou dat dan zijn?
Loewe: verfijnd met een vleugje streetwear, net als de muziek van Jorja Smith.
Welk nummer neemt je terug naar een bepaald moment in je leven? Welk moment is dat en waarom is dat nummer er zo mee verbonden?
De Negende Symfonie van Beethoven - 'Ode to Joy' brengt me terug naar de afgelopen editie van Lowlands, het optreden van het Noord Nederlands Orkest. De teleurstelling was groot toen in 2022 voor de tweede keer hun optreden niet doorging. Maar drie jaar later ging het eindelijk door! Zoveel mensen die losgaan op klassieke muziek, het was ongelofelijk. Ik stond daar met kippenvel over mijn hele lijf en tranen in mijn ogen te genieten. Een echte ode aan geluk.
@mojo_concerts Klassieke muziek 🤝 moshpits #lowlands2023 #ll23 #lowlands #festival #fyp #voorjou ♬ origineel geluid - MOJO Concerts
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!