Door: Karolien Rottier
2021 is hét jaar van Augmented Reality (AR). De techniek heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt en is inmiddels volledig ingeburgerd in ons dagelijkse leven. AR-filters op socialmediaplatformen worden steeds geavanceerder en blijken ook zeer geschikt voor marketingdoeleinden. Wat zijn dan precies de mogelijkheden voor merken? Tijdens een Digital Talk van de DDMA Commissie Social Media lichtten AR-experts Yannick Boers, Managing Director bij Boldly-XR, en Bram van de Ven, oprichter van Arfected, toe wat je als merk allemaal met AR kunt bereiken. In dit artikel vind je de belangrijkste inzichten.
Wat is Augmented Reality?
AR is een onderdeel van de extended-reality-technologieën, aldus Yannick Boers van Boldly-XR. “Deze technologie-gestuurde ervaring combineert digitale met ‘echte’ realiteiten. Het verschil met ‘virtual reality (VR)’ – een ervaring waar AR vaak mee wordt verward – is dat VR de gebruiker compleet onderdompelt in een digitale wereld. Hierbij wordt de ‘echte’ omgeving dus in zijn geheel vervangen door een digitale wereld door middel van een bril. AR gaat juist om het toevoegen of manipuleren van digitale elementen in de fysieke omgeving gebaseerd op het begrip dat een device (telefoon, tablet, etc.) van de fysieke wereld heeft. Zo kunnen de meeste telefoons gezichten, vloeren en andere elementen herkennen in de ‘echte’ wereld herkennen en daar digitale elementen in plaatsen.”
Vier marketingtoepassingen van Augmented Reality
AR-technologie is tegenwoordig standaard ingebouwd in de meeste telefoons, vertelt Boers. “De technologie zorgt ervoor je telefooncamera in staat is objecten in de echte wereld te herkennen. Je ziet ook dat steeds meer grote tech-partijen de techniek adopteren en gestandaardiseerd laten terugkomen in de producten die ze de consument bieden. Inmiddels bestaan er verschillende manieren waarop je AR kan inzetten binnen je marketingstrategie:
- WebAR: Via deze techniek kun je direct 3D-objecten laden in Augmented Reality, direct vanaf een webpagina. Een mooie manier om mooie AR-product previews te geven. Denk bijvoorbeeld aan banken of kamerplanten die je via AR digitaal in je huiskamer kunt plaatsen om te testen of de betreffende plant of bank wel bij de rest van je interieur past. Deze toepassing voor AR werkt uitzonderlijk goed bij slow moving consumer goods en e-commerce; het verhoogt conversie en is direct via web en banner ads beschikbaar.
- AR op social: AR-facefilters en worldfilters zijn inmiddels geïntegreerd op socialmediaplatformen Snapchat, Instagram en Facebook. Hierdoor liggen er veel kansen op het gebied van engagement en zijn doelgroepen gemakkelijk toegankelijk via Facebook en Instagram. Een mooie kans dus om merken en campagnes te versterken zonder aparte apps te moeten ontwikkelen (Meer over de kansen van AR op social lees je verderop in dit artikel).
- Configurator: Via AR-configurators geef je bezoekers op je website de mogelijkheid om producten naar wens aan te passen door bijvoorbeeld een kleur te kiezen. Hierdoor creëer je een gepersonaliseerde e-commerce ervaring die bereikbaarder is dan ooit. Configurators kun je makkelijk onder de aandacht brengen via banner-ads of retargetingcampagnes, waardoor je een enorme boost kan geven aan conversies. Een mooi voorbeeld van een configurator vind je hier.”
Augmented Reality bij VanMoof
Een voorbeeld van een partij die AR op een inspirerende manier heeft geïmplementeerd binnen hun marketingstrategie is VanMoof. Boers: “De VanMoof e-bikes van €2000 zijn geen aankopen die je zomaar doet, dat beseft VanMoof zelf ook. Daarom hebben zij een WebAR-experience op hun website gecreëerd, waarmee potentiële klanten een VanMoof e-bike direct in hun eigen omgeving kunnen plaatsen.”
Hoewel AR-technologie beschikbaar is voor iedereen, is AR als marketingtool nog een relatief nieuw fenomeen, geeft Boers aan. “Precies om deze reden heeft VanMoof uitgebreid campagne gevoerd om hun nieuwe AR-implementaties onder de aandacht te brengen en optimaal gebruik te maken van de ‘magie’ die een nieuwe marketingtechniek met zich mee kan brengen. Denk aan communicatie richting de pers, social campagnes op Facebook en LinkedIn, maar ook een sterk staaltje contentmarketing in de vorm van verschillende blogs en een video. Uit de cijfers is dan ook gebleken dat AR een uitstekend middel kan zijn om een product in de markt te zetten.”
Augmented Reality en social marketing
AR-filters op socialmediaplatformen vormen momenteel de bekendste vorm van AR en verdelen zich in twee categorieën:
- AR via de selfiecamera
De camera heeft de capaciteit om gezichten te herkennen en zodoende 3D-filters daarover heen te plaatsen. Daarnaast is de camera in staat gezichtsuitdrukkingen en handgebaren van lensonderwerpen te volgen zodat 3D-modellen in AR kunnen meebewegen en reageren op de bewegingen van het gezicht. Dit biedt veel mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan face-games waarin gebruikers hun gezicht moeten gebruiken om een spelletje te kunnen spelen.
- AR via de wereldcamera
Met de camera is het mogelijk digitale objecten plaatsen in de echte wereld. Daarbij kunnen specifieke oppervlaktes en objecten herkend worden. Je zou bijvoorbeeld een poster kunnen laten herkennen als trigger voor de activatie van een AR 3D-model, dat op de centimeter nauwkeurig over de poster wordt heen gelegd. Bij het plaatsen van digitale objecten kunnen namelijk de realistische afmetingen uit de echte wereld worden aangehouden. Een bank van 2 meter breed zal daarom ook een 2 meter breed stuk oppervlakte in beslag nemen in je camera.
We kunnen dus stellen dat filters steeds geavanceerder worden, vindt Bram van de Ven van Arfected. “Inmiddels bestaan er geavanceerde machine-learning-toepassingen waarmee je de camera kan trainen specifieke objecten te herkennen, zijn er Instagramfilters die op geluid reageren, en kun je met ‘Try on’-advertenties testen of een nieuwe zonnebril je goed staat.
Maar wat kun je als social marketeer met AR? Heel veel, vertelt Van de Ven. “Je kunt verschillende doelstellingen bereiken:
- Awareness: Met een social mediaplatformen kun je een groot bereik halen. Door middel van facefilters kun je gebruikers in een rol laten kruipen waar ze normaal gesproken niet vaak inzitten.
- Brand love: Als merk kun je filters toevoegen aan je account om fans te laten interacteren met je merk. Zie het voorbeeld van McDonalds hieronder.
- Sales: je potentiële klanten de mogelijkheid geven om producten in hun eigen omgeving te testen. Denk bijvoorbeeld aan een bank of een VanMoof-fiets.”
Formuleer je doelen en begin klein
Het moge duidelijk zijn dat AR veel mogelijkheden biedt voor merken, zowel op web als social. Zeker op dit moment – met AR als een relatief nieuwe marketingmiddel – kan AR van waarde zijn binnen je online marketingstrategie. Belangrijk is wel dat je goed in kaart hebt wat je doelen zijn en of AR daarbij past. Is dat het geval, dan kun je op kleine schaal beginnen met het toepassen van AR in je campagnes. “Als AR nieuw voor je is, raad ik aan om klein te beginnen. Begin bijvoorbeeld met een AB-test en kijk welke AR-toepassingen het meest geschikt zijn voor jouw manier van marketing en de doelen die je als merk wilt behalen, adviseert Boers. Als je de eerste stappen hebt gezet kun je vanaf daar gaan uitbouwen met alle mogelijkheden die AR te bieden heeft om zodoende je merk of product zo toegankelijk mogelijk in de markt te zetten.
Karolien Rottier is social media manager bij KLM
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!