Premium

Vodafone Business geeft webwinkels via AR-technologie een plekje in een fysieke winkel

Yummygums, Moyee Coffee en Studio Subtl promoten hun producten via augmented reality in een lege, fysieke winkel.

Door een qr-code te scannen, kunnen winkelbezoekers producten kopen
Afbeelding: Rens Blom / Adformatie

Wie deze dagen door het centrum van Amsterdam wandelt, kan binnenstappen in wel heel bijzondere winkel. In een praktisch lege pop-up-winkel van Vodafone Business zie je namelijk geen aanbiedingen voor smartphones en bijbehorende abonnementen, maar kom je via Augmented Reality (AR) meer te weten over een drietal verschillende webwinkels.  

Bezoekers van de Vodafone-winkel aan de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam scannen stickers op de vloer met een aanwezige Apple iPad om toegang te krijgen tot een AR-activatie van de drie webwinkels. Dat zijn Studio Subtl (een duurzaam modemerk), Yummygums (verkoper van suikervrije vitamines) en Moyee Coffee (een duurzaam koffiemerk). Wil de bezoeker meer weten over een merk, dan kan hij op een van de iPads via AR het merkverhaal bekijken, rondkijken in het webwinkel-assortiment en indien gewenst een bestelling plaatsen. Voor dat laatste scan je met je eigen telefoon een qr-code op het iPad-scherm, waarna je op je toestel de betreffende productpagina voor je krijgt.

Kosten

De AR-technologie in de pop-up-winkel is ontwikkeld door digital agency Capitola. Creatief pr-bureau Glasnost tekende voor het concept en de uitvoering van de activatie. Vodafone Business draagt de kosten voor de activatie, bevestigt Fleur van Beem desgevraagd aan Adformatie. Zij is executive director strategy, insights en digitale transformatie bij VodafoneZiggo en zo eindverantwoordelijk voor digitale initiatieven als deze.

VodafoneZiggo AR activatie
Je start de AR-activatie door een sticker op de vloer te scannen Afbeelding: Rens Blom / Adformatie

Digitalisering en verwachtingen

Met de pop-up-winkel (geopend van 29 november tot en met 3 december) wil Vodafone Business geen concrete doelstellingen behalen maar juist inzichten opdoen, vertelt Van Beem. De opgedane kennis op het snijvlak van online en fysiek winkelen wil zij delen met zakelijke klanten die hun weg proberen te vinden in de digitalisering. Digitalisering kan ondernemers namelijk helpen groeien, betoogt Vodafone Business. En dat is geen overbodige luxe, want uit CBS-cijfers blijkt dat online winkels afgelopen september minder omzetten dan vorig jaar.

De drie ondernemers die meedoen aan de pop-up-winkel zeggen geen concrete verwachtingen te hebben van het meerdaagse experiment. Omdat de winkelbezoekers qr-codes scannen, kunnen de ondernemers vanaf kantoor live bijhouden hoe druk het in de winkel is en hoeveel bezoekers na het scannen overgaan tot een online bestelling. Er zijn geen fysieke producten te koop in de pop-up-winkel. De ondernemers rekenen niet op hoge online verkoopcijfers, maar proberen klanten wel tot aankoop te verleiden door korting te geven. Zo trekt Yummygums zijn Black Friday-korting door tot en met 3 december; de laatste openingsdag van de tijdelijke winkel. Maar de ondernemers zijn vooral benieuwd naar het (scan)gedrag van bezoekers. Ook hopen ze hun naamsbekendheid te vergroten onder Nederlanders en in mindere mate buitenlandse toeristen.

Vodafoneziggo AR activatie
De winkel is op vloerstickers na leeg Afbeelding: Rens Blom / Adformatie

Evalueren

Er staan in de pop-up-winkel geen medewerkers van de drie ondernemingen om klanten te informeren. Een team van Vodafone Business helpt klanten wegwijs te worden met de iPads, maar de verdere winkelervaring leunt puur op de AR-activatie. Vodafone Business en de bedrijven gaan de resultaten van de AR-activatie na afloop evalueren. Van Beem van VodafoneZiggo durft nog niet te zeggen of het bij een eenmalige activatie blijft of dat er meer AR-pop-up-winkels in het verschiet liggen. Dat hangt volgens haar van de evaluatie af.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie