Facebook doet leven
Hoe houd je ’s werelds bekendste Nederlandse kunstenaar relevant? Het Van Gogh Museum heeft zichzelf een even ambitieus, als nobel doel gesteld: het leven en werk van Vincent van Gogh toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen. Om hen te verrijken en te inspireren. Laat Facebook nou net het uitgelezen netwerk zijn om de werken, verhalen en het leven van Vincent van Gogh te delen met een wereldwijd publiek. Met meer dan één miljoen fans op de pagina en per maand een gemiddelde groei van 48.000 fans, meer dan 40 miljoen bereikte personen en zes miljoen interacties op berichten, is de betrokkenheid met het nalatenschap van Van Gogh volop aanwezig.
Ultieme verhalenverteller
Vincent van Gogh was een verhalenverteller en liefhebber van experimenteren. Eigenschappen die het museum, onder zijn naam, in een andere tijd voortzet. Kijkend naar het stijgend aantal Facebookfans, blijken deze verhalen vandaag de dag nog steeds tot de verbeelding te spreken. Het museum verspreidt deze verhalen op twee manieren op Facebook: organisch en via advertenties.
Wekelijks keren er in de organische content op de Facebookpagina vier vaste items terug. Zo wordt steevast een van de werken van de schilder uitgelicht (ArtofTheWeek) en een werk gedeeld van fans geïnspireerd op dat van Van Gogh (#FanArt). Ook wordt de lopende tentoonstelling onder de aandacht gebracht en de verbinding met de actualiteit gezocht door een post te plaatsen over wat Van Gogh op dezelfde dag in het verleden schreef in de brieven aan zijn broer (OnThisDay).
Sinds april 2015 wordt het mondiale publiek daarnaast ook bereikt met Facebook advertising, afgetrapt met het onder de aandacht brengen van de 125 vragen-campagne van het museum. Via de campagne – verbonden aan het 125e sterfjaar van de schilder – werd het nationale en internationale publiek uitgedaagd om een vraag over Vincent van Gogh in te sturen. De campagne startte met een video die op Facebook een sterk viraal effect realiseerde met ruim zes miljoen impressies, 1,7 miljoen videoweergaven en bijna 300.000 berichtinteracties. In 125 dagen (tot en met de opening van de nieuwe entree op 5 september 2015) werden 125 vragen van het publiek beantwoord en verspreid onder relevante doelgroepen over de hele wereld.
Van Gogh gaat met zijn tijd mee
Momenteel adverteert het museum in de regio Groot Amsterdam met ‘Vincent op Vrijdag’, een maandelijks terugkerend vrijdagavondprogramma in het museum in samenwerking met jonge creatieve makers en initiatieven uit Amsterdam met activiteiten voor een jonger publiek. Het evenement toont een moderne interpretatie van Van Gogh, met de daarbij behorende activiteiten. Dat zie je terug in de video’s van het evenement, die onder andere via Facebook worden verspreid. Dat het Van Gogh Museum met zijn tijd meegaat en experimenteert, blijkt niet alleen uit de vernieuwende programmering voor jongere doelgroepen. Afgelopen woensdag werd er via Facebook Live een guided tour door het museum gegeven. 218.000 personen keken mee naar de tour, waarbij de senior researcher van het museum tekst en uitleg gaf bij de diverse werken. Het Van Gogh Museum omarmt nieuwe technologie om het verhaal van Van Gogh op vernieuwende en interactieve manieren te blijven vertellen. Van Gogh leeft voort op Facebook en dat is naast een bezoek aan het museum, ook een bezoek aan de pagina waard.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!