1. Entertainment franchises met bekende merken/karakters doen het goed in AR
We kennen natuurlijk allemaal het succes van Pokémon in AR en dat is niet voor niks. Bekende film/serie- en game IP doet het goed bij fans en dus ook als ze tot leven komen in AR. Eén van mijn favoriete series van de afgelopen jaren is the Mandalorian uit het Star Wars Universum. Google heeft voor haar Android devices een hele toffe levensechte AR experience ontwikkeld met elke Mando Monday nieuwe content.
De Lockdown game-hit Animal Crossing van Nintendo heeft een AR-feature ontwikkeld voor hun app Pocket Camp. Hiermee kunnen spelers hun favoriete karakters in hun wereld plaatsen en foto’s met ze maken. Daarnaast kunnen ze via een AR-portal hun cabin bezoeken. En om even bij Nintendo te blijven: die gaan een Mario-wereld openen (4 feb. 2021) in de Universal Studios Japan en het ziet er echt magisch uit. Er is ook een Mario Kart-achtbaan waar je tijdens de rit een Mario-petje op hebt met een AR-bril eraan vast. Er zijn helaas nog geen beelden hoe de AR eruit gaat zien, maar ik kan niet wachten.
En zou het niet te gek zijn als we als onze favoriete karakters als soort virtueel pak kunnen dragen. Snapchat heeft een Lens ontwikkeld waarmee je precies dit kan doen, door met body tracking jouw Bitmoji te “besturen”. Nice. Bekijk hier en hier voorbeelden.
2. Varjo komt met een nieuwe headset
Varjo komt met een nieuwe AR/VR headset genaamd XR-3 die bewapend is met een Lidar scanner, hand en eye tracking, passthrough camera’s en 115 graden field of view. Deze tweet laat dat laatste goed zien door het te vergelijken met de field of view van een HoloLens 2. Het apparaat is nog krachtiger dan zijn voorgangers en blend echt AR en VR tot één experience. Door de passtrough camera’s kan je switchen tussen een volledige virtuele omgeving (VR) en slechts een deel (AR). Met onwijs realistische ervaringen als gevolg, maar dat mag ook wel met een prijskaartje van $5.500,- en de benodigde software met een jaarprijs van $1.500,-
3. Ook Thanksgiving vieren we met AR
Het lijkt wel of ik elke editie een bericht heb over Verizon, maar ze zijn gewoon heel lekker bezig. Nu hadden ze met Thanksgiving een WebAR portal gemaakt om in 360-graden live bij de bekende Macy’s Thanksgiving Day Parade te kunnen zijn. In de broadcast waren ook allerlei virtuele ballonnen te zien die fysiek niet onderdeel waren van de parade. Tom Emrich van 8th Wall heeft ook een mooi overzicht gemaakt van allerlei Thanksgiving AR experiences zoals Turkey hats als lenses en filters, webAR greeting cards en deze classic uit 2018 van de Washington Post waar je met AR leert hoe je een kalkoen goed kunt snijden.
4. AR-advertising wordt een markt van 8 miljard
AR-advertising is momenteel de meest lucratieve toepassing van AR met een totale omzet van 1,41 miljard dollar. En naar verwachting is dat 8,02 miljard dollar in 2024. Ik ben daarom in het rapport ‘AR Advertising Deep Dive – the landscape’ van ARtillery Intelligence gedoken. Meer en meer adverteerders zien het potentieel van AR-advertising. Omdat het zowel voor in de funnel (awareness) als aan het einde (aankoop) impact heeft. Daarnaast komt een brand experience in AR veel meer tot leven en biedt het meer interactie dan bijvoorbeeld een banner.
De grootste spelers zijn op dit moment Facebook en Snapchat met het betaald promoten en distribueren van AR-experiences. Het grootste deel van de totale omzet in AR advertising wordt ook verdiend met Lenses/Camera Effects. Waarbij Snap op dit moment een adverteerder het meest te bieden heeft, maar Facebook heeft natuurlijk naast hun news feed ook nog het onbenutte potentieel van Instagram, Messenger en Portal. Bij Snapchat zijn er dagelijks 180 miljoen gebruikers die AR Lenses inzetten. Sommige zelfs 30 keer per dag! Tijdens de laatste Super Bowl werden de NFL Lenses 303 miljoen keer bekeken, dat is 3x meer dan de wedstrijd zelf. Lees het hele artikel op Alles Augmented.
5. Een nieuwe stand alone holografische display voor 3D-content
Ik vind die holografische displays heel tof. Het is wel niet echt AR, maar je kunt AR-content er wel in 3D mee bekijken. Nu heeft de grootste speler Looking Glass een Kickstarter voor een nieuwe betaalbare display gelanceerd. The Looking Glass portrait kost nu voor de early birds $199,- met straks een retailprijs van $349,- Het het is standalone device dat i.t.t zijn voorgangers niet verbonden hoeft te zijn met een PC of Mac. Het scherm heeft een resolutie van 2048 x 1536 pixels en de 3D content wordt getoond in 60 fps. Met de HoloPlay software kan je met de wat nieuwere smartphones iets in scannen tot holografische content. Maar het toffe is dat ze ook een bundel hebben om volumetric video te capturen met een Kinect en de Intel Realsense. Bekijk de kickstarter.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!