Snapchat blijft groeien: in het derde kwartaal kwamen er elf miljoen dagelijks actieve gebruikers bij. Maar er zijn ook zorgen. Want in de Verenigde Staten en Europa groeit Snapchat al tijden niet tot nauwelijks, terwijl die gebruikers belangrijk zijn voor de inkomsten.
Meer loyale gebruikers
In thuisland de Verenigde Staten heeft Snapchat 100 miljoen gebruikers, een aantal dat al twee jaar nauwelijks verandert. Ook in Europa is de rek er qua groei uit. Gebruikersaantallen blijven weliswaar gelijk, maar de groei komt uit andere wereldregio's. Dat is vanuit financieel perspectief een uitdaging, want uit de kwartaalcijfers blijkt opnieuw dat Amerikaanse gebruikers de meeste inkomsten opleveren.
Snap, het bedrijf achter Snapchat, treedt zelf vooral naar buiten met positiever nieuws. Het aantal betalende gebruikers voor het abonnement Snapchat+ is in twee maanden met een miljoen gestegen, naar 12 miljoen totaal. De omzet in het derde kwartaal lag 15 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. En gebruikers kijken 25 procent meer content in de app vergeleken met een jaar terug.
Meer advertenties
Snap lijkt zich zelf ook bewust van zijn uitdagingen: het werven van meer gebruikers en meer verdienen aan die gebruikers. Om de inkomsten te verhogen, gaat de Snapchat-app daarom meer advertenties tonen. Het app-design gaat ook op de schop: de app moet eenvoudiger in gebruik worden. Hoe die combinatie gaat uitpakken, zal over een paar maanden blijken. Snap zegt het nieuwe app-design in het eerste kwartaal of daarna uit te rollen in Europa.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!