Snap blijft worstelen met inflatie, concurrentie en privacybeperkingen

Het socialmediabedrijf heeft zijn resultaten van het vierde kwartaal van 2022 bekendgemaakt en voorspelt weinig goeds voor dit kwartaal.

Snap - het bedrijf achter Snapchat - blijft last ondervinden van de torenhoge inflatie, concurrentie van andere socialmediaplatformen en privacybeperkingen door bijvoorbeeld Apple. Dat blijkt uit de cijfers over het vierde kwartaal van 2022 en de voorspelling voor het eerste kwartaal.

Snap-ceo Evan Spiegel zegt in gesprek met analisten dat het bedrijf beter wil worden in het meten van advertenties en de effectiviteit van advertenties wil verhogen. Die verbeteringen vergen wel tijd en zijn daarom vooralsnog niet zichtbaar in de resultaten van Snap zelf, waarschuwt Spiegel.

Financiële resultaten

In het vierde kwartaal van 2022 zette Snap 1,3 miljard dollar om, vrijwel gelijk aan het vierde kwartaal van 2021. Maar waar het bedrijf in die periode 23 miljoen dollar winst maakte, meldt het nu een verlies van 288 miljoen dollar. Het aandeel Snap is na de bekendmaking van de kwartaalcijfers met veertien procent gedaald en staat nu 65 procent lager dan een jaar geleden. In augustus ontsloeg het socialmediabedrijf twintig procent van het personeel om kosten te besparen. Later deze maand presenteert ceo Spiegel een plan voor de toekomst.

Moeilijke periode

Die toekomst ziet er vooralsnog niet rooskleurig uit. De omzet ligt dit kwartaal tot dusver zeven procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Snap durft bovendien geen harde voorspelling te geven voor het eerste kwartaal maar schat een omzetdaling tussen de twee en tien procent. Dat komt volgens Spiegel vooral omdat Snap verwacht dat de uitdagingen van vorig jaar een rol blijven spelen. Denk aan de inflatie, toenemende concurrentie van andere socialmediadiensten en bedrijfsmatige veranderingen van derde partijen. Zo ondervindt Snap - net als bijvoorbeeld Facebook - nog steeds veel last van Apple's besluit uit 2021 om gebruikers om expliciete toestemming te vragen om gegevens via apps te delen met adverteerders. Veel gebruikers weigeren dit, waardoor adverteerders gebruikers minder goed kunnen volgen en minder verdienen aan advertenties. 

Snap merkt ook dat adverteerders door moeilijke economische omstandigheden minder uitgeven aan online reclames. Het bedrijf haalt het leeuwendeel van zijn inkomsten uit advertenties. Een nieuwer verdienmodel is Snapchat+; een abonnent dat gebruikers meer functies geeft. Snapchat+ is in de zomer van 2022 gestart en heeft inmiddels ruim twee miljoen gebruikers, aldus Snap. Snapchat+ is sinds augustus in Nederland beschikbaar voor 4,49 euro per maand.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie