Een omvangrijk proces om hiervoor diverse TV-billboards te produceren en realiseren, zou je denken. Maar met de hulp van AI waren er niet meerdere locaties en verschillende castleden nodig en werden de creatieve mogelijkheden voor Ad Alliance en Rivella vergroot. Het is voor het eerst dat een billboardcampagne door middel van AI is gegenereerd; een primeur in het medialandschap.
Van prompt naar billboard met diepte-effect animatie
Ad Alliance bedacht voor Rivella een creatieve invulling voor de billboards bij het populaire programma B&B Vol Liefde bij RTL 4 en Videoland, waarbij er verschillende B&B-eigenaren te zien zijn die op zoek zijn naar ware liefde. Voor de eerste keer in ons medialandschap zijn de billboards in deze campagne door middel van AI gegenereerd. Een innovatieve manier van creëren met behulp van het programma Midjourney, het AI-programma dat visuele uitingen op basis van een tekstuele omschrijving genereert. Door middel van prompts (instructies) werden levensechte afbeeldingen van diverse, verliefde koppels gecreëerd. Door de liefdevolle hand van het Studioteam van Ad Alliance werden onder andere de Rivella drankjes aan de afbeeldingen toegevoegd en werd er ook voor een subtiele diepte-effect animatie, audio en voice-over gezorgd. Met als eindresultaat: billboards met zichtbaar verliefde stelletjes die bij een B&B van een Rivella aan het genieten zijn, zonder dat daar een shoot voor nodig was.
Hogere effectiviteit door inhaakbillboards
Het gebruik van een inhaakbillboard, ofwel een billboard met een creatief haakje met het programma, komt de effectiviteit van de campagne ten goede. Dit blijkt uit het onderliggende onderzoek naar inhaakbillboards.
Meer creatieve mogelijkheden door AI
Marco Gijsen (Director ALLY): “Te gek dat het team van Rivella met ons deze nieuwe weg is ingeslagen. Pionieren is één van onze belangrijkste kernwaarden, met volop kansen om samen met onze klanten te experimenteren en te leren onder de vlag van Ad Alliance Early. Door middel van AI realiseren onze creatieven en vormgevers meer productiviteit en creativiteit uit de beschikbare productiemiddelen. We werken hierin nauw samen met het Data Science team van RTL: de plek waar de ontwikkelingen in de dagelijks doordenderende AI-trein nauwkeurig worden vertaald naar toepasbaarheid voor alle disciplines bij Ad Alliance en RTL. Ik verwacht in de nabije toekomst nog meer toepasbaarheid voor generatieve AI binnen onze creatieve productieketen.”
Esther Kulk (Media Manager Vrumona): “Deze vernieuwde vorm van contentcreatie geeft ons de kans om met relevante billboards in te haken op het programma B&B Vol Liefde en hiermee extra impact te realiseren. En dit zonder de sfeer en merkwaarden van Rivella uit het oog te verliezen. We hebben deze kans direct omarmd en zijn heel erg blij met het eindresultaat. Het is bijzonder knap gedaan en bizar te beseffen dat je dit kunt maken zonder een daadwerkelijke shoot.”
Early, het innovatieplatform van Ad Alliance
Het AI-billboarding project is één van de recente projecten van Early, het innovatieplatform van Ad Alliance. Via Early betrekt Ad Alliance adverteerders, mediabureaus en partners eerder bij de vroege ontwikkeling van producten en diensten. Via Early spart, leert, test en bouwt Ad Alliance, met als doel samen de advertentiemarkt weer een stapje verder te brengen met goede innovaties zo de producten en diensten te verbeteren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!