Vanaf 1 juli 2023 is het tijd om afscheid te nemen van Universal Analytics en over te stappen naar Google Analytics 4. Maar hoe maak je deze overstap succesvol? In de nieuwste podcastaflevering van Studio Beeckestijn praten Bart Meerdink en Felipe Wesbonk je bij over de verschillen tussen de oude en nieuwe analytics versie. Zo heeft Google Analytics 4 bijvoorbeeld een andere meetmethode, andere attributiemodellen en nieuwe rapportagemogelijkheden. Door deze veranderingen kan het zijn dat je op een andere manier moet gaan werken, maar Felipe geeft je praktische tips en handige informatie om de overstap zo soepel mogelijk te laten verlopen. Beluister de podcast nu via Spotify en blijf op de hoogte!
Installeer je datastrategie met het SEE-THINK-DO-CARE model
Met de komst van Google Analytics 4 moet alles opnieuw worden ingesteld. Dit is een uitstekend moment om opnieuw te kijken naar jouw datastrategie en deze aan te passen. Het SEE-THINK-DO-CARE model kan je helpen om deze strategie te verbeteren. Felipe bespreekt hoe je dit model kunt gebruiken om stapsgewijs je doelen te identificeren en de juiste KPI's te bepalen.
Optimaliseer je instellingen voor Google Analytics 4
Voordat je aan de slag gaat met Google Analytics 4, is het belangrijk om de juiste instellingen in te stellen. Felipe legt in de podcast uit welke instellingen je moet aanpassen en waarom. Daarnaast zijn er enkele nieuwe metrics die je moet kennen, zoals het betrokkenheidspercentage. Dit is het tegenovergestelde van het bouncepercentage. Ook geeft Felipe een helder voorbeeld om het verschil te verduidelijken.
Analytics koppelen met Google platformen
Koppel je Google Analytics met andere Google-platformen zoals Google Search Ads en Google Ads. In tegenstelling tot Universal Analytics is het met Google Analytics 4 wel mogelijk om een koppeling te maken met Google Display & Video 360 (DV 360). Daarnaast vertelt Felipe hoe je audiences kunt maken en of het mogelijk is om platformen zoals Facebook Ads te koppelen. Ontdek in deze aflevering hoe je het maximale uit je koppelingen met Google-platformen kunt halen.
De toekomstplannen van Google
Felipe bespreekt ook zijn verwachtingen voor toekomstige ontwikkelingen in Google Analytics 4. Hoewel Google niet altijd open is over hun plannen, hebben ze wel aangekondigd dat er nog enkele ontbrekende functies zullen worden toegevoegd en dat ze bezig zijn met behavioral modeling en meer machine learning. Felipe deelt zijn visie op wat dit zou kunnen betekenen voor de toekomst van het platform. Ontdek het allemaal in de podcast van Studio Beeckestijn!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!