Data Driven Decision Making (DDDM) wordt in een hoog tempo gemeengoed onder marketeers. Goede reden wat ons betreft om een belangrijk deel van de Grote Marketing Enquête van dit jaar speciaal te wijden aan dit onderwerp. In een wereld waar we als marketeer steeds meer data tot onze beschikking hebben, is het onlogisch om vooral op ons gevoel te blijven afgaan. Maar waar staan we?
7 of hoger
Misschien wel verder dan we vermoedden. Bijna 60 procent van de ondervraagde marketeers geeft zijn eigen organisatie in ieder geval een 7 of hoger voor DDDM. Zelfs als we ervan uitgaan dat dit deels zelfoverschatting is, kan je niet zeggen dat we nog maar net aan de start staan. Zeker als je hoort dat 44 procent DDDM een key driver voor merkgroei binnen zijn organisatie vindt. Enige mineurpuntje is misschien dat 30 procent van de marketeers DDDM een hype vindt. Laten we daar tegenover stellen dat nog maar een kwart van de ondervraagden vindt dat beslissingen die zijn gemaakt op onderbuikgevoel, beter zijn dan beslissingen gebaseerd op data-analyse.
Naar inzichten
Maar we zijn ook nog geen honderd jaar bezig en het is nog wel worstelen om boven te komen. De problemen lijken boven te komen drijven bij het hebben van teveel data en het niet weten hoe die te gebruiken. Dat wordt althans gesignaleerd door 61 procent. Enkele van de grootste uitdagingen die vakgenoten zien: het is moeilijk om data te vertalen naar marketing (intelligence) inzichten (30 procent), het is moeilijk om de juiste tools en software te vinden (27 procent), er wordt gestruggled met de timing, om data en insights op het juiste moment beschikbaar te hebben (25 procent) en – en daar staat lijfstraf op - data driven decision making werkt een focus op de korte termijn in de hand.
The long and the short
Overigens is 40 procent er wel van overtuigd dat DDDM meer helpt met marketingbeslissingen voor de lange termijn, dan die voor de korte termijn. 44 procent is ervan overtuigd dat het kan helpen voor korte én lange termijn beslissingen.
Voor het komende jaar, verwacht u dat het belang van ‘data driven decision making’ binnen uw organisatie zal:
Stijgen 46%
Hetzelfde blijven 47%
Dalen 3%
Ik weet het niet 5%
Stelling: data driven decision making is een key driver voor merkgroei binnen mijn organisatie
Helemaal mee oneens 4%
Mee oneens 16%
Neutraal 36%
Mee eens 36%
Helemaal mee eens 8%
Stelling: de meeste bedrijven hebben te veel data en weten niet hoe ze het moeten gebruiken
Helemaal mee oneens 2%
Mee oneens 7%
Neutraal 29%
Mee eens 48%
Helemaal mee eens 13%
Wat zijn de grootste uitdagingen met betrekking tot ‘data driven decision making’?
Moeilijk om data te vertalen naar inzichten 30%
Vinden van de juiste tools en software 27%
Timing (insights op het juiste moment beschikbaar hebben) 25%
DDDM werkt een focus op de korte termijn in de hand 24%
Visie en de cultuur organisatie sluit niet aan bij DDDM 19%
We hebben niet het budget om de data te analyseren 19%
We hebben niet de vaardigheden om de data te analyseren 18%
Link tussen analisten en beslissers mist 18%
Moeilijk om beslissingen te vormen 17%
Het lukt ons niet om geschikte data-analisten aan te trekken 16%
We hebben geen toegang tot de juiste data 15%
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!