Marketing, marketingcommunicatie, communicatie?

Het blijft een eeuwige strijd: waar ligt de scheidslijn tussen marketing en communicatie? Of noemen we het marketingcommunicatie? Is marketing het overkoepelende begrip waar communicatie onder hangt, of staan ze naast elkaar?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Binnen het eigen vak wordt het regelmatig door elkaar gebruikt of op z'n minst vertonen de benamingen vaak overlap. Afdelingen binnen veel bedrijven hebben moeite om zichzelf de juiste naam toe te bedelen, zelfs onder de bestaande vaklogs heerst er op dit moment al discussie over de proposities:-)

Voor wat-ie waard is, hierbij mijn mening. Ik geef een korte aanzet tot misschien wel een hete en verhelderende discussie. Dit is het moment om je betrokkenheid met het vak te laten gelden!:-)

Marketing is in mijn ogen het bedenken van de manier waarop je een product of dienst verkoopt/in de markt zet: hoe ziet het product/dienst er uit (usp's etc.), aan welke mensen wil je het verkopen (segmentatie), op welke manier zet je het in de markt (mensen, middelen) en via welke kanalen (distributie). De bekende p's doen hier nog altijd goed dienst.

Communicatie is vervolgens de markt vertellen dat je een prachtig product of dienst aanbiedt. De uiteindelijke vertaling van je marketingstrategie naar de markt dus. Je kiest een strategie (propositie, media, middelen, doelgroep) en vult dat in met plaatjes en praatjes. Waarbij de communicatiedoelgroep kan verschillen van de marketingdoelgroep, afhankelijk van het imago dat je wilt neerzetten.

Het verschil ten opzichte van bijvoorbeeld de leerschool van Kotler is dat ik in het rijtje mensen en middelen de media (of promotie zoals hij het noemt), weglaat uit het marketingverhaal. Hier heb je het immers over de finale vertaling naar de markt die in mijn ogen onder communicatie valt. Daarmee plaats ik marketing en communicatie dus naast elkaar. Maar ja, wie ben ik om Kotler tegen te spreken?

Of maken we het onszelf makkelijk en hanteren we de term marketingcommunicatie, die ergens in de jaren 90 geboren is? Hmm, heb m'n twijfels.

Ik denk dat goede marketeers wezenlijk verschillen van echte communicateers (mooier dan communicators toch?). Laatstgenoemden zijn goed in het brengen van het verhaal, om mensen een (goed) gevoel te geven over bedrijf, product of dienst. Ze zijn in staat om de mindset van de doelgroep te veranderen.

Marketeers zijn slim en sluw in het bedenken van wegen om het product op de markt kwijt te kunnen. Market getting dus. Op afstand we te verstaan, niet in rechtstreeks contact met de doelgroep. Hooguit voor een stuk research. Beter in staat tot objectieve oplossingen. Dat vraagt om analytische, creatieve geesten. Creatief in het vinden van de juiste weg, waar de communicateer creatief is in het overbrengen van het juiste plaatje en praatje naar de juiste mensen.

Eens of oneens?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie