1. Maak een tijdreis met een mystieke gids door een Zuid Koreaans paleis
De wizzards van Nexus Studios hebben samen met SK Telecom, Google en the Cultural Heritage Administration het Changdeok Paleis (Zuid Korea) betoverd met een AR-tour.
Bij aankomst verschijnt jouw gids Haechi (een mystieke leeuw) die je meeneemt door de geschiedenis van het paleis. Op het 50 hectare grote terrein is via Google Cloud Anchors een soort lokale AR-cloud gemaakt waardoor via 5G de virtuele karakters en objecten perfect getoond worden.
De AR-cloud zorgt ervoor dat de virtuele gids superaccuraat door de omgeving loopt, content er altijd is (persistent) en voor meerdere gebruikers tegelijkertijd op exact dezelfde plek te zien is. Ik was al fan van hun Hotstepper-navigatie (die ze eindelijk hebben kunnen optimaliseren) maar dit ziet er echt fantastisch uit. Wat lijkt me dit een feestje om te bezoeken. Lees meer over de achtergrond van dit project.
2. Snapchat lanceert body-tracking en gaat samenwerking aan met Ralph Lauren
Op Snapchat kan je je eigen virtuele avatar aanmaken genaamd Bitmoji. Deze kan je in allerlei outfits hijsen en sinds kort ook in de nieuwste Ralph Lauren-items. De partnership is gestart met virtuele kleding van de nieuwste collectie die op jouw karakter in AR te zien is. Check deze slimme samenwerking op Vogue.
En met de laatste update van Lens Studio is body-tracking nu beschikbaar gekomen voor creators. Er kunnen dus Lenses gemaakt waarmee je kan engagen op basis van je lichaamsbewegingen.
Daarvoor heeft Lens Studio vier TikTok-creators (o.a. Jalaiah Harmon van de Renegade-dance) naar hun platform gelokt om voor de launch speciale Lenses te ontwikkelen. De Lenses zijn perfect te gebruiken om wat visuele effecten aan die toffe dansmoves toe te voegen. Lees meer over de laatste update van Lens Studio.
3. Een escaperoom in de krant om een tv-programma te promoten
De Code van Coppens is een enorm populair programma op de Belgische zender VTM, waarin deelnemers uit escaperooms moeten ontsnappen.
Om het nieuwe seizoen te promoten is samen met Playar Studio een AR-escaperoom ontwikkeld. In de Belgische krant ‘Het laatste Nieuws’ stonden 6 puzzels die je via QR-codes en web-AR kon activeren. Van een schilderij dat Morsecode sprak tot aan boogschieten om de puzzel te kraken. Elk opgeloste puzzel gaf input voor de finale sleutel. Tof idee!
4. Een wedstrijd om het artwork van het nieuwe album van Run the Jewels te remixen in AR
Het harde hiphop-duo ‘Run the Jewels’ is een samenwerking aangegaan met 3D-model-marktplaats Sketchfab om hun nieuwe album RTJ4D onder de aandacht te brengen. Ze hebben een het artwork van het album beschikbaar gesteld en een wedstrijd uitgeschreven. Wie maakt er de tofste remix van?
Alles is geoorloofd van modelleren, nieuwe textures tot aan animaties. In dit Verge-artikel al enkele creaties die uiteraard via de Sketchfab-app allemaal in AR te bekijken zijn.
5. De maanlander op je salontafel: AR-content als extension bij Apple TV+
Met de brede beschikbaarheid van webAR en social-AR valt het me op dat AR niet veel meer wordt ingezet als extension van video content. Hoezo is het niet mogelijk om dat typetje van die tv-commercial, de auto in die videoreview of de locatie in dat travelvlog met 1 klik in je woonkamer te toveren?
Apple gaat precies dit blijkbaar toevoegen aan zijn streamingplatform Apple TV+. Stel je zit hun serie ‘“For All Mankind’ te kijken waarbij iemand op de maan loopt, dan kan je via je iPhone de maanlander op jouw salontafel zien staan. Superslim! Lees er meer over op Bloomberg.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!