ING-klanten kunnen vanaf vandaag digitaal doneren aan zeven verschillende goede doelen via de ING Mobiel Bankieren App en Mijn ING. Samen met ING testen de goede doelen Artsen zonder Grenzen, Greenpeace, de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding, Oxfam Novib, het Rode Kruis en de Vogelbescherming hoe ze mensen op een makkelijkere manier kunnen laten doneren en daarmee ook jongere generaties beter kunnen bereiken. De testfase duurt tot maart 2022.
Digitaal doneren
Het geefgedrag van mensen is veranderd, zo signaleert KWF. Mensen willen niet meer structureel voor een langere tijd aan hetzelfde goede doel vast zitten. Met name als het gaat om de jongere generaties is het voor goede doelen steeds vaker een uitdaging om deze aan zich te binden. KWF is met deze doelgroep om de tafel gaan zitten met de vraag hoe de traditionele manier van doneren aan te vullen met een meer makkelijke en flexibele manier van doneren. Resultaat hiervan was het idee voor ‘digitaal doneren’. Andere bekende goede doelen sloten zich hierbij aan en uiteindelijk heeft KWF dit idee aan ING voorgelegd. Vervolgens hebben ING en KWF samen de ontwikkeling van een nieuw digitaal donatieproduct verder uitgewerkt en gelanceerd.
In het productenoverzicht van de ING-App en Mijn ING vinden klanten een overzicht van de goede doelen en kunnen snel een donatie doen aan het goede doel van zijn of haar keuze. Klanten kunnen zelf kiezen welk bedrag ze willen doneren. Ze zitten nergens aan vast en bepalen zelf hoeveel, hoe vaak en voor hoe lang ze willen doneren. Als klanten niet meteen weten aan welk goed doel ze willen doneren, kunnen ze ook gebruikmaken van een ’donatieverkenner’. Zo kunnen donateurs en klanten van ING gemakkelijk en snel kiezen aan welk goed doel ze een digitale donatie willen doen. Daarnaast ervaren donateurs geen gedoe met het invullen van hun IBAN en hoeven ze geen (incasso)formulieren in te vullen.
Open voor andere doelen én banken
ING en de goede doelen testen het doen van digitale donaties eerst tot maart 2022. Op basis van de resultaten van deze testfase wordt het proces geoptimaliseerd en verder uitgebouwd. zoals aan extra functionaliteiten zoals het instellen van terugkerende betalingen en het splitsen van donaties over verschillende goede doelen.
ING stelt zijn online platform gratis beschikbaar aan de goede doelen om digitale donaties van klanten te kunnen ontvangen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat meer goede doelen kunnen aansluiten en is het de wens van de goede doelen dat meerdere banken het gemakkelijk en snel doen van donaties zullen aanbieden.
KWF heeft in co-creatie met ING Factory het prototype van het nieuwe digitale donatieproduct ontwikkeld. ING Factory is een community van pioniers binnen ING waarin ontwikkelaars samen met externe (tech-)experts innovatieve ideeën voor klanten en partners van ING technisch mogelijk maken, bijvoorbeeld op het gebied van specifieke betaaloplossingen. Het prototype is vervolgens overgenomen door de engineers en customer journey experts verantwoordelijk voor de digitale kanalen van ING. Zij hebben het prototype verder uitgewerkt en uiteindelijk gelanceerd in de ING-App en Mijn ING.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!