Op het tweede NPO Innovatiefestival is het project Maandverbond van de VPRO door een vakjury uitgeroepen tot winnaar van de NPO Innovatieprijs 2022. Het project speelt zich af op de berichtenapp Telegram en legt appgebruikers in 28 dagen uit hoe de hormooncyclus werkt. De VPRO gebruikt 28 Telegram-kanalen, die ieder staan voor één dag uit de cyclus. Telegram-gebruikers kunnen zo per kanaal instappen op de dag van hun eigen cyclus en krijgen uitleg van presentatoren en deskundigen over hormonale kwesties.
Doel van project Maandverbond is appgebruikers - met name personen met een baarmoeder - meer leren over de hormooncyclus en het gesprek over het onderwerp normaliseren. Maandverbod won eerder al de prijs van het beste digitale mediaproject van Europa op het Prix Europe Festival 2021.
Andere genomineerden
Voor de jaarlijkse innovatieprijs waren vijf inzendingen van NPO-kanalen genomineerd. Naast Maandverbond (VPRO) waren dat Tegenlicht - Archief van de toekomst (VPRO), Het Nachtkastje (BNNVARA), AI-vodcast (KRO-NCRV) en Deep Fake Zapp Detective (KRO-NCRV). Op deze website zijn promotievideo's te vinden van de genomineerde projecten. Alle projecten focussen zich op het gebruiken van (nieuwe) technologie, het bereiken van moeilijk bereikbare doelgroepen en het gebruiken van nieuwere dsitributieplatformen.
Het eendaagse NPO Innovatiefestival trok bijna tweehonderd mediamakers, experts en sprekers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!