Het belang voor bedrijven van medewerkers die buiten bestaande kaders kunnen en durven denken neemt toe en daarmee groeit het maatschappelijke en professionele belang van creativiteit. Ook jongeren beseffen dat dit belangrijk is. Daarom zien we steeds meer jongeren zoeken naar manieren om hun creativiteit te ontwikkelen en te etaleren. Een creatieve hobby is niet langer een verborgen passie, maar juist iets wat je in de spotlights zet en waar je status aan ontleent. Een zelfgemaakte mixtape, videoclip, fotoserie, illustratie, logo, filmpje, jurk of Nutella-taart staat in een paar klikken op Soundcloud, YouTube, Instagram of Tumblr, waar een onbeperkt (potentieel) publiek op je wacht.
Cocreatie is gemeengoed. Met name online, ervaren jongeren een impliciete uitnodiging om voort te bouwen op elkaars creaties en dit biedt ook de vrijheid om jezelf te profileren met behulp van andermans creaties. Het opvallende is dat alleen al een creatieve profilering een creatieve status kan opleveren. Het actief etaleren van je goede smaak is een populaire en gerespecteerde, creatieve hobby onder jongeren: je deelt quotes op Tumblr, maakt collages van wat jij mooi vindt op Pinterest, bouwt de perfecte openbare playlist op Spotify. Ook zo kun je jouw 'creativiteit' benadrukken. Apps als Instagram, Pinterest, Snapchat, Vine, Room for Thought en Tumblr verlagen de drempel om je als creatief te profileren.
Een cultuur waarin je ver kunt komen met kopiëren en delen, is funest voor de eigen fantasie en creativiteit. Terwijl dat is wat jongeren willen (en moeten) ontwikkelen zodat ze daadwerkelijk van waarde zijn op bijvoorbeeld de arbeidsmarkt. De ‘pure’ creativiteit is ook datgene waarvan veel jongeren wel zeggen dat dat het belangrijkst is. Dat is wat ze (eigenlijk) willen ontwikkelen en waar ze in de toekomst echt iets aan zullen hebben. Tegelijkertijd zien ze echter dat een creatieve profilering hen op korte termijn wel status onder leeftijdsgenoten én betere kansen op de arbeidsmarkt oplevert, dus ook dat is relevant. Het één sluit het ander niet uit.
De grote vraag voor merken is nu: wil je enkel inspelen op de creatieve profilering van jongeren of wil je hen ook uitdagen om hun eigen creativiteit te ontwikkelen? Nikon probeert dit met de I am different-campagne en gebruikt het werk van hobbyfotografen om het eigen merk met authentieke creativiteit te laden en andere gebruikers te inspireren. Ook Vodafone zet stappen op dit gebied. Met Power to the prepaid people boden zij jongeren de kans om zelf, samen met het YouTube-duo Cinemates, een online commercial te produceren. Wanneer je als merk branding combineert met concrete creatieve vaardigheden van gebruikers, sluit je goed aan bij de beleving van creativiteit binnen de (jonge) doelgroep. Dan ben je aantoonbaar creatief én authentiek en dat is waar veel jongeren ook naar streven.
Youngworks schetst in Young Uncovered een beeld van de jongerencultuur. Wat doen jongeren, wat denken ze en wat willen ze? Eigen expertise en onderzoek combineren we met de input van ons Trendteam; early adopters in de leeftijd van 15-25 jaar. We vertellen het verhaal van de huidige mentaliteit van jongeren, en vertalen deze naar doeltreffende ideeën en oplossingen voor organisaties en merken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!