Hoe blijf je relevant in een complex advertising-landschap?

De weg naar naadloze omnichannel-advertising: jouw merk centraal op elk kanaal. Blijf consistent en relevant door integrated storytelling.

Nederland is een koploper op het gebied van innovatie in online advertising. Dit innovatieve karakter van de Nederlandse markt vraagt om geavanceerde oplossingen die niet alleen naar de toekomst kijken, maar ook direct waarde toevoegen. Adverteerders staan daarom voor uitdagingen die net iets complexer zijn dan in andere markten. Ze opereren in een wereld waarin de mediaconsumptie steeds meer gefragmenteerd raakt over verschillende kanalen en formaten.

In deze dynamische omgeving moeten merken niet alleen opvallen, maar ook consistent zijn in hun boodschap en relevantie. Dit roept de vraag op: hoe creëer je een naadloze ervaring voor consumenten? Hoe breng je een verhaal over dat aanslaat bij je doelgroep, ongeacht het kanaal dat ze gebruiken? En hoe bouw je als merk aan een duurzame connectie met klanten zonder te verdwalen in de gefragmenteerde middelen?

Omnichannel storytelling

Daarvoor is een omnichannelstrategie nodig die de consument op elk punt van zijn reis raakt met een op maat gemaakte en relevante boodschap. Een merk dat consistent aanwezig is via search, display, video en zelfs gaming, zorgt voor een diepere connectie met het publiek.

De kern van een goede omnichannel-aanpak is om niet alleen aanwezig te zijn, maar om ook relevant te zijn. Merken moeten de juiste boodschap op het juiste moment kunnen overbrengen, vanaf de awareness-fase tot aan de uiteindelijke aankoopbeslissing. Deze samenhang in brand stories is zeker van belang in de aanloop naar piekmomenten zoals de feestdagen. Merken moeten al vroegtijdig zichtbaarheid opbouwen om top-of-mind te zijn in de klantreis. Thom Arkestaal, ons Head of Insights voor EMEA, zei hierover in een eerder interview: ‘Gemiddeld onderzoeken consumenten 6 tot 7 merken tijdens hun koopproces. Dit biedt veel kansen voor nieuwere of kleinere merken om op te vallen in deze belangrijke periode, omdat consumenten rondshoppen.’

Het bouwen van diepere connecties

In de huidige complexe advertising-omgeving hebben merken een mooie gelegenheid om betekenisvolle connecties te creëren via uiteenlopende touchpoints. Dat vraagt wel de bereidheid om nieuwe strategieën te omarmen. Adverteerders aarzelen nog wel eens om nieuwe methoden uit te proberen en geven vaak de voorkeur aan gevestigde praktijken op het gebied van online advertising. Maar de wereld van advertising verandert snel; merken die durven te innoveren, zullen daar uiteindelijk de vruchten van plukken.

 Uit onderzoek van IAB blijkt dat programmatic advertising blijft groeien, met een aanzienlijke toename van display- en videoadvertenties. Meer dan 77% van de display-advertenties en meer dan 50% van de video-advertenties in EMEA worden nu via programmatic verhandeld. De belangrijkste drijfveren voor het gebruik van programmatic advertising  zijn efficiëntie, betere targetingmogelijkheden en verbeterde prestaties. Tegelijkertijd blijven transparantie en complexiteit aanzienlijke uitdagingen voor adverteerders.

De volgende stap zetten

Als Microsoft willen we hierin een vertrouwde en innovatieve partner zijn, niet alleen met onze eigen platforms en technologieën, maar ook door schaalgrootte aan te bieden via ons netwerk van meer dan 860 premiumuitgevers, naast onze eigen media- en datamiddelen. Adverteerders kunnen vertrouwen op een brandsafe omgeving die niet alleen de engagement bevordert, maar ook schaalbare resultaten oplevert.

We bieden een scala aan platforms voor adverteerders om in contact te komen met consumenten, op manieren die veel verder gaan dan de traditionele kanalen. Ons ecosysteem omvat niet alleen search-, display- en native-advertising, maar ook opkomende formats zoals retail media, video en Connected TV (CTV). Met onze gamingplatforms, waaronder Xbox en Microsoft Casual Games, en de recente overname van Activision Blizzard, kunnen merken profiteren van een grote en diverse community van gamers. Onze integratie van Bing, MSN, Outlook en de Microsoft Edge-browser zorgt ervoor dat merken hun doelgroepen op verschillende platforms kunnen bereiken. Zo faciliteren we een naadloze  omnichannel-ervaring in een ecosysteem van ruim één miljard gebruikers en stellen we adverteerders in staat om een consistent en impactvol verhaal te vertellen.

We werken hard aan een nieuwe benadering van consumer engagement en we verbeteren workflows door onze Gen AI-oplossing Copilot te integreren in Bing, Gaming, MSN en Windows. We doen dit voor zowel consumenten als adverteerders, waardoor merken uiteindelijk zeer gepersonaliseerde ervaringen kunnen creëren met hoge engagement-niveaus. Deze ontwikkelingen zijn nog maar het begin van wat mogelijk is. We blijven innoveren en bouwen aan slimmere, meer gepersonaliseerde en efficiëntere tools voor zowel consumenten als partners.

Naar een verbonden toekomst

De toekomst van adverteren ligt in een omnichannelstrategie die technologie, media en doelgroepen samenbrengt in een geïntegreerd ecosysteem. Microsoft biedt merken de middelen om hierin succesvol te opereren, met platforms en data die helpen om een consistent en impactvol verhaal te vertellen. Samen kunnen we bouwen aan diepere connecties tussen merken en consumenten.

Geïnteresseerd?

Neem contact op met een expert in Nederland om aan de slag te gaan of leer gewoon meer over Microsoft Advertising-oplossingen.

 

Door Rikard Bildsten, Managing Director Northern Europe Media en Adtech Solutions, Microsoft

Afbeelding
Rikard Bildsten, Managing Director Northern Europe Media en Adtech Solutions, Microsoft

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →