In de B2B-sector zijn er nog steeds bedrijven die twijfelen over de waarde van digitale marketing. Aan de andere kant zijn er ook B2B-organisaties die digitale marketing in hun strategie hebben geïntegreerd. Hoe hebben zij dit gedaan? Beeckestijn Business School heeft meer dan 100 digitale marketingplannen van B2B-bedrijven geanalyseerd en gekeken naar de ontwikkeling van digitale marketing binnen deze bedrijven. Deze inzichten vormen de basis voor het B2B Marketing Maturity Model.
Level 1: Basic
Bijna alle B2B-bedrijven hebben tegenwoordig een website, maar deze is voornamelijk gericht op het verstrekken van informatie over het aanbod en de producten. In tegenstelling tot B2C ligt de focus binnen B2B minder op service en de klantervaring, en meer op het product en de prijs. Wil je meer weten over de klantbelevingskloof tussen B2B en B2C en waarom deze bestaat? Lees dan onze whitepaper.
Level 2: Digitale marketing
Na het hebben van een website, is de volgende stap voor veel B2B bedrijven het verbeteren van de zichtbaarheid op zoekmachines en sociale media. Om dit te bereiken wordt er vaak geïnvesteerd in zoekmachineoptimalisatie (SEO), zoekmachine-advertenties (SEA), e-mailmarketing en digitale advertenties. Daarnaast speelt content een steeds belangrijkere rol in de digitale marketingmix. Wil je meer weten over de eigenschappen, doelstellingen en een succesvolle case study? Lees het in het whitepaper.
Level 3: E-commerce
B2B bedrijven vinden het vaak moeilijk om de stap naar e-commerce te maken. De verkoopafdeling ziet dit vaak als een bedreiging. Veel bedrijven denken dat e-commerce extra kosten met zich meebrengt en geen extra inkomsten oplevert, maar dit is een misvatting. Wat is de reden hiervoor en wat is de grootste uitdaging?
Level 4: Omnichannel
Wanneer B2B bedrijven eenmaal de stap naar e-commerce hebben gezet, gaan ze vaak verder met het integreren van hun sales-, service- en marketingkanalen. Steeds meer wordt de focus gelegd op service, om klanten te ondersteunen bij het bestellen van producten en diensten en bij het oplossen van problemen die daarbij komen kijken. In het whitepaper kun je meer lezen over de verschuivende rol van sales en de impact die dit heeft op de organisatie.
Level 5: Digital business
Wanneer een omnichannel-organisatie goede resultaten behaalt, gaan vooruitstrevende B2B bedrijven nog een stap verder. Deze bedrijven zijn op zoek naar digitale mogelijkheden om de klantrelatie te versterken (customer experience), de klant beter te leren kennen (customer insights) en nieuwe verdienmodellen te creëren (service excellence). De bedrijven die digital marketing weten te integreren in nieuwe business- en servicemodellen hebben de weg gevonden naar wat in de vakliteratuur digital business wordt genoemd. Wil je weten hoe je dit aanpakt? Lees het aan de hand van voorbeelden in het whitepaper.
B2B marketing opleidingen
Ben jij op zoek naar nieuwe kennis en skills en ben je werkzaam binnen een Business-to-Business (B2B) omgeving? Dan ben je bij Beeckestijn Business School op het goede adres! Binnen alle opleidingen wordt er aandacht besteed aan B2B met inspirerende voorbeelden, cases en extra webinars. Daarnaast zijn er een aantal opleidingen speciaal voor B2B professionals ontwikkelt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!