1. Google Swirl is er voor iedereen
Swirl, het immersive 3D ad format van Google, is nu uit de gesloten Beta en is voor iedereen in display en video ads te gebruiken. De banners zijn volledig interactief en kan er “gespeeld” worden met een 3D-model. Zo had adidas een ad waarin elk detail van de adidas Ultra Boost 2019 schoen bekeken kon worden. Wat resulteerde in een 4x hogere engagement rate. Nissan Spanje bedacht voor haar SUV Qashaqai een ad waarbij je een rijdende auto zo kon spinnen dat je alle nieuwe features ontdekte. Wat leidde tot een 8x hogere engagement rate. Dit is natuurlijk de eerste opstap naar Google AR ads. Lees er meer over op het Google blog.
2. Nike lanceert nieuwe Air Max met kleurplaten
Omdat alle events waren gecanceld vanwege Covid-19, zocht het reclamebureau AKQA een andere manier om hun nieuwe Air Max 2090 te introduceren in Japan. Ze bedacht een magazine genaamd ‘Create With Air Max’ waarin Japanse influencers hun Air Max styles deelden en waarmee de community zelf aan de slag kon om hun eigen creaties te maken, door met kleurplaten hun eigen Air Maxes te creëren en die creaties kwamen met AR tot leven. Heel tof! Al wel vaker gedaan zoals de app Quivervision met kleurplaten voor kids, maar zo groots ingezet voor een merk is wel uniek.
3. Leer ingewikkelde dans-choreografieën
MAP Design Lab en Pilobolus hebben de site YouDanceWeDance ontwikkeld waarmee je ingewikkelde dansmoves kunt leren via AR-choreografie. Door middel van motion capture hebben ze allerlei dansers vastgelegd die je via AR overal kan zien en van alle kanten kan bekijken. Uit dit interview met de creative director Melissa Painter van MAP blijkt ook dat daar de toegevoegde waarde zit, want je kan om de dansers heen lopen en ze kleiner of groter maken om nog beter te zien wat ze doen.
4. Smartphone gelanceerd in AR
Elektronica fabrikant OnePlus onthulde haar nieuwe OnePlus Nord smartphone via een livestream waarbij de kijkers thuis de telefoon in AR konden bekijken. Hoe Covid19-proof wil je het hebben. Ze gebruikten het unboxing Youtubekanaal ‘Unboxing Therapy’ en een speciale app gebouwd op het AR-platform Blippar. De kijkers konden dus thuis de smartphone tijdes het verslag ook gelijk bekijken en features uit proberen en meedoen met een wedstrijd. Slimme inzet van AR tijdens live events.
5. Kunst previewen vanuit huis
Het Festival of the Impossible, gesponsord door Adobe, in San Francisco bekijkt elke jaar hoe zij technologie en kunst kunnen combineren tot een nieuwe vorm van een interactieve expositie. Ook dit jaar hebben diverse kunstenaars met Adobe’s AR tooling Aero interactieve installaties ontwikkeld. Het toffe is dat je een soort teaser via Adobe Aero op je mobiel in AR kan bekijken. Allemaal niet heel erg spannend, maar het idee om een soort preview van een event thuis te kunnen bekijken is wel heel nice. Lees hier meer over alle installaties.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!